Koncertna turneja pijaniste Nenada Radića u gradovima u regionu – Novi Sad, Kragujevac, Subotica, Vršac, Niš, Banja Luka (Republika Srpska) – u periodu od marta do novembra 2013.godine, pod nazivom „Prevazilaženje granica klavirskog zvuka“ jeste projekat višestruko značajan za našu kulturnu sredinu. Pijanista Nenad Radić će na šest koncerata predstaviti dva gigantska i retko izvođena remek dela klavirske muzike, Sonatu u Be duru D960 Franca Šuberta i „Dijabeli varijacije“ op.120 Ludviga van Betovena. Betoven i Šubert su među umetnicima koji početkom 19.veka najsnažnije streme izgradnji boljeg, pravednijeg i humanijeg društva. Povratak osnovnoj ideji umetničke muzike da svojim izrazom, suštinom i sadržajem inspiriše, odražava i menja stvarnost, čineći je boljom, naročito dobija na značenju danas u srpskom društvu, teško opterećenom izazovima materijalne nemaštine, duhovnog posrnuća i neizvesnosnom borbom za očuvanje nacionalnog identiteta. Univerzalni jezik muzike nadilazi sve barijere i doprinosi kulturnoj decentralizaciji, edukaciji i podizanju nivoa umetničke svesti šire društvene zajednice. Kako se ova dela retko čuju i na najeminennijim koncertnim podijumima, njihovo predstavljanje u manjim sredinama imalo bi neprocenjivu kulturološku i edukativnu ulogu. Za region bi ovakva koncertna manifestacija koja promoviše vrhunske kulturne vrednosti imala izuzetan značaj u popularizaciji umetničke muzike, ali i svojevrsnoj kulturno-socijalnoj edukaciji i približavanju, kao i decentralizaciji društva u celini. Za samog umetnika to je još jedna prilika da iskaže svoj stvaralački potencijal, kao izvođač i tumač muzičkog dela. Program koji će biti izvođen jeste program Doktorskog umetničkog projekta Nenada Radića, čime dobija i novu umetničko – naučnu dimenziju koja je apsolutno u funkciji razumevanja, unapređenja i uvođenja interpretativnih inovacija, kako i sam naslov kaže, u cilju „Prevazilaženja granica klavirskog zvuka“.
Nenad Radić rođen je 6.maja 1968. godine u Beogradu u umetničkoj porodici. Diplomirao je i magistrirao na FMU u Beogradu u klasi prof.Zorice Dimitrijević-Stošić. Usavršavao se u klasama profesora A.Nasjetkina, E.Tatulijan(učenici H.Nejgauza) i V.Pjaseckog. Kao jedan od najistaknutijih učenika i studenata redovno je predstavljao školu i Fakultet na koncertima u Velikoj sali Kolarčeve Zadužbine, Skupštini grada, Galeriji SANU. Tokom školovanja osvajao je prve nagrade na Republičkim takmičenjima 1979.g. (1.kat.), 1989.g. (najviša kat.) i treću Nagradu na Prvom međunarodnom takmičenju „Dunav-Donau-Danube“ u Novom Sadu 1992.g. Pedagoškom delatnošću počeo je da se bavi u beogradskoj m.š. „Stanković“, kao profesor klavira (1991-2002), a nastavio na FMU od 1999. na Katedri za klavir, gde je danas u zvanju Docenta. Prvi samostalni solistički koncert održao je u Sali SKC-a u Beogradu, 1994.g., a od tada je priredio više od 30 resitala u svim značajnijim salama i gradovima Srbije. Posebno se izdvajaju tri koncerta u Velikoj sali Kolarčeve Zadužbine, veoma zahtevnih programa, izuzetno povoljno ocenjeni od strane stručne kritike, više puta emitovani i u trajnoj formi sačuvani u arhivi Radio-Beograda. Solistički koncert na „Peterborough Festival“ u Engleskoj, održao je 2009.g., a naredne godine održao je i resital u sali „Tri-cities Opera Center“ u Bingemtonu, SAD. Kao solista sa orkestrom izveo je Bramsov prvi i Betovenov peti Klavirski koncert (1994 i 1998). Sa orguljašicom Majom Smiljanić-Radić 2010.g. osniva izuzetno redak i neobičan kamerni duo klavir-orgulje, koji izaziva veliku pažnju javnosti koncertnom turnejom po gradovima Severne Amerike (NJujork – Bingemton i Ist Hempton; Toronto, Indijanapolis, Dalas, Los Anđeles). Naročito je bio značajan nastup u Katedrali „Our lady of the angels“ u Los Anđelesu (4000 mesta za sedenje i jedne od najvećih orgulja na svetu). Posebnu oblast umetničkog izražavanja Nenada Radića čini bogata predavačka delatnost. U formi „piano-lecture“ održao je brojna predavanja na Kolarcu (ciklus od šest predavanja 2002.g.), Novom Sadu (Prvi Memorijal „Isidor Bajić“2002. i YALE SMN 2004.g.), Negotinu („Mokranjčevi dani“ 2004.) i dr. Za Treći program Radio-Beograda snimio je jedinstveni ciklus od osam emisija (12 sati programa) pod nazivom „Ka idealu tonskog iskaza“, koji je emitovan prvi put 2003.g. Emisiju „Poetika Sonate op.111, L.van Betovena“ PGP RTS objavio je na kompakt disku 2004.g. kao prvi objavljen muzičko-tonski zapis u prebogatoj istoriji Trećeg programa.
Ostvario je brojna gostovanja na domaćim i inostranim radio i televizijskim stanicama: RTS 1 i 2, Radio-Beograd 1, 2 i 3, TV Novi Sad, Radio Sarajevo, Art kanal, WPEL Radio Binghamton, WSKG Radio, FOX WICZ 40 TV, WBNG TV, Chin Radio…
Ostavi komentar