Izložba Maje Gajić „Ožiljci“ moći će da se pogleda od 16. do 27. novembra u Malom likovnom salonu Kulturnog centra Novog Sada, uz propisane mere zaštite, ili na linku Virtuelne galerije likovnog programa.
Ožiljci
Svaka organska forma ima opnu koja joj služi kao zaštita i kao granica, fizički kontakt sa okruženjem ili barijera između unutrašnjeg i spoljašnjeg sveta. U fizičkom smislu to može biti kora, koža, ljuštura, dok je u psihološkom smislu to izbor garderobe, šminke, frizure, način govora, ponašanja, energija. Štitimo se i odbrambenim mehanizmima, često nesvesnim. Biramo kako želimo da izgledamo u zavisnosti od toga kako želimo da nas drugi vide, šta želimo da sakrijemo, šta da istaknemo, i od čega da se sačuvamo. Osvešćivanjem odbrambenih mehanizama, seciranjem svake bolne tačke ili rane, analizom svakog segmenta ličnosti, činimo da ovaj mehanizam odbrane nestane i rana se pročisti.
Bolna sećanja i emotivne rane ostaju, vidne – svesne, ili one druge, prikrivene – potisnute ili zaboravljene. One utiču na celokupni emotivni sklop, što rezultira principijalnim uverenjima, lošim reakcijama, očekivanjima i predubeđenjima, pogrešnim izborima i samim tim, novim povredama koje vremenom postaju ožiljci. Psihološkom terapijom možemo revidirati i fokusirati određenu ranu – događaj, situaciju i preispitati je. Stavljajući je pod lupu otkrivamo nove aspekte starih ožiljaka, saznajemo o sebi i učimo nove načine življenja. U svakoj sledećoj sličnoj situaciji, kad bi sled okolnosti navodio na staru situaciju, zahvaljujući naučenom možda ćemo umeti da ga prepoznamo, primenimo novo, svesno ponašanje očišćeno od negativnih emocija. Mi se menjamo kroz svako novo učenje i primenu znanja, i svaki dan postajemo neko drugi, nova celina, sastavljena od onih istih starih povreda, istih iskustava, ali sada restruktuirana, bolje postavljena, čvršća.
Kada skinem ožiljak s drveta, čvor koji se napravi na mestu gde je drvetu odsečena grana ili na neki drugi način oštećena kora, onaj sledeći koji se formira umesto starog, novi čvor, biva sve manje upadljiv, sve je pravilniji, sve savršeniji, kao posebna vrsta diskretnog ploda, specifičnog za svako drvo, čak i iste sorte. Ipak, ako bih drugi, treći put odstranila isti čvor, svaki novi bio bi sve diskretniji dok konačno ne počne da izgleda kao da je oduvek bio deo kore, a ne rezutat traume. Za takavo prilagođavanje su potrebne godine, pa čak i decenije.
Emotivne rane, kao i ožiljke na koži nemoguće je zalečiti, oni vremenom samo menjaju oblik ili intezitet. Izdvajanjem čvorova sa kore drveta i apliciranjem na platno, posmatranjem i stavljanjem u novi ambijent, oni dobijaju novu stvarnost, novu ulogu, postaju trodimenzionalni crtež, sam sebi dovoljan.
Iscrtavanjem ovih čvorova, kao i opni organiskih formi, njihovim proučavanjem do trenutka apstrahovanja, ponavljam njihov put tražeći nove načine razmišljanja.
Beležim ove studije producirajući svaki segment kao ideju za grafički list. Kolorit preuzimam iz prirode koja se može naći neposredno oko nas. Prethodnih godina je moje istraživanje vodilo proučavanju organskih formi. Kroz dugogodišnji proces crtanja zaokružujući jednu celinu došla sam do grafičkog prikaza svojih istraživanja. Sve ovo me dovodi do produkta koji ima za cilj likovni sklad, a koji za svoj početak uzima nešto teško, zasnovano na traumi. Ipak, ni jedna kora ne bi bila zanimljiva da nema nepravilnosti, ožiljke i kamuflaže. Trauma rezultira prijatnim vizuelnim iskustvom.
O autoru
Maja Gajić je rođena 1991. godine u Novom Sadu. Završila Srednju školu za dizajn „Bogdan Šuput“ u Novom Sadu, smer likovni tehničar. Osnovne akademske studije Slikarstva na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, završila u klasi profesora Čedomira Vasića (2013), a master studije Slikarstva na istom fakultetu u klasi profesora Radomira Kneževića (2015). Pohađala Letnju akademiju umetnosti u Salzburgu (Austrija), predmet Fotografija, u klasi profesora Tobijasa Zelonija (2015). Iste godine upisala je doktorske umetničke studije na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu na odseku Slikarstvo. Učesnik rezidencijalnih programa u Originalnoj grafičkoj bazi, Guanlan, Kina (2016), u AGALAB Amsterdams Grafisch Ateilier, Amsterdam, Holandija (2018). Od 2020. godine predaje u Srednjoj školi za dizajn „Bogdan Šuput“.
Samostalne izložbe:
2016. Galerija ’73, Beograd (slike)
2017. Galerija Hass Living, San Francisko, SAD (grafike)
2018. Galerija Kolarčeve zadužbine, Beograd (slike, skulpture i grafike)
2018. Galerija Centra za grafiku FLU, Beograd (grafike)
2019. Galerija Kulturnog centra Kovin (slike)
2020. Galerija Grafičkog kolektiva, Beograd (grafike)
Izlagala je na preko 50 grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu.
Nagrade i stipendije:
2011. FLU za crtež prve godine osnovnih akademskih studija
2015. FLU „Rista i Beta Vukanović – slikari“
2014. Međunarodna izložba studentske grafike Grafična pomlad, Maribor, Slovenija
2014 – 2015. Stipendista Fonda za mlade talente Republike Srbije „Dositeja“
2015 Stipendija za studente umetnosti Istočne Evrope, od Austrijske savezne kancelarije i Internacionalne letnje akademije u Salzburgu
Stipendista Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja:
2011 – 2014. Godišnje stipendije za najbolje studente
2015 – 2016. Stipendija za izuzetno nadarene studente
2016 – 2020. Stipendiranje studenata doktorskih akademskih studija
Ostavi komentar