Pozivamo Vas na otvaranje izložbe slika umetnika Dobra Marića u ponedeljak 01. avgusta sa početkom u 19 časova u Likovnom salonu Kulturnog centra Novog Sada. Dobro došli!
Marićeva slikarska slutnja
Prošlo je dosta vremena odkada su umetnici razorili sliku realnog na svojim platnima, i kada su svojim radom podučili prvo sebe, a onda i publiku, da je sasvim moguće slikati bez osvrta na odraz prirode u ogledalskom smislu podražavanja. Tada je u teorijskom tumačenju predložen nov odnos prema slici kao kosmičkom univerzumu (ideologija Plavog jahača), dok je svojevremeno, Lazar Trifunović, u svojoj poznatoj studiji od impresionizma do enformela, pisao: „Da je apstraktno slikarstvo (pri)došlo iz revolta prema opipljivom svetu, u trenutku kada umetnik uništava i spaljuje predmete, proganja sve što ga vezuje za ovaj svet, kako bi svom biću stvorio mogućnost za novu stvarnost – koliko god to paradoksalno zvučalo!“
Slikarski razlozi i porivi upravo se sastoje od pomenutih dramatičnih i katkad radikalnih zahvata, koji su u stanju da obezbede nove poglede na svet, ovoga puta, ulazeći u srž sveta postajući njegov sastavni deo. Možda je dobro u ovoj prilici odmaknuti se od mogućih naslovljavanja ovih ciklusa, jer se na taj način ograničava raspon asocijativnih i iracionalnih karakteristika Marićevog slikarstva – akcionog slikarstva boje i poteza u sukobu uzajamno nastalih površina.
Dobro Marić Mare, već duži niz godina svoje slikarstvo usmerava u pravcu uosećavanja, kako je taj putokaz ka apstrakciji imenovao Voriner. Smelo i neprikosnoveno, svesno skrajnut od uticaja moderno/tehnološke stoglave vidre savremene razuđene umetničke prakse, ovaj autor slikarskih polja u kojim su gore i dole smešteni u istu vizuelnu ravan, gde se energetski naboji gesta i bojene materije prožimaju – ostvaruje niz upečatljivih apstraktnih kompozicija.
Gradeći sliku po polokovskom usudu autodijaloga, u stalnom grču kreativnih talasanja linija i kapanja, Dobro Marić učitava slojeve ponavljanih arhetipskih tragova u odsustvu opisnog. Vremenom, kako mreže linija i repova upliću i podupiru samu strukturu slike, ostvaruju se vizuelizacije snopova, nezemaljskih ptičijih staništa, slike unutrašnjih kretanja duhovnih potencija. Nalik bajanju, u ritualnom pokretu slikarske strasti, autor ispituje granice sopstvene zapitanosti razvijajući svest o slici kao jedinoj istini. Sa druge strane, naznake amorfnih oblika u isprekidanom pokretu murtićevske atmosfere širokog crnog i skokovitog plesa, upućuju nas na novi vid savremenog humanizma koji ne slavi čoveka, već kritički istražuje problem stvaralačkog u njemu. Slikarski poziv predstavlja posvećenost usmerenu ka uspostavljanju ravnoteže između materije (pigmenta) i duha (unutarnje samospoznaje). U opredelenju za takav način života, kada se težnje izmešaju sa mogućnostima umetnika, nastaju potrebe za konačnim udaljavanjem od stvarnosti koja sputava.
I kao da se Dobro Marić Mare predaje izazovima na slikarskim časovima letenja ostavljajući iza sebe na platnima i papirima kovitlace virovitih predela.
Ostaju nam tri pitanja kojima odgovori nisu preko potrebni:
Kako se džez/improvizovana realnost Dobra Marića zaustavila na slikarskoj podlozi i tako nagovestila nameru takta specifičnog slikarskog sistema?
Da li je muzičar tako postao slikar/vrač koji umesto instrumenta u svojim rukama nastoji da koriguje pokrete natopljene četke, u uvežbanom ritmu? Ima li, na kraju, u ovim slikama odsustva glasnika bogova, ptica koje su nestale, mnogo pre nego što su se uputile ka nebu? Marićevo slikarstvo je otvorena slutnja, oslobođena konačnih odgovora i razrešenja.
Mr Danilo Vuksanović
KRATKA UMETNIČKA BIOGRAFIJA:
Slikarstvo je diplomirao na Akademiji likovne umetnosti u Novom Sadu 1993. godine, u klasi profesora Jovana Rakidzića. Član SULUV-a od 1994. godine. Živi i stvara u Titelu. Pored slikarstva aktivno se bavi crtežom i grafikom.
SAMOSTALNE IZLOŽBE:
1992- Novi Sad, Akademija umetnosti, crteži Rančić-Marić
1994- Beograd, “studentski grad”, crteži i grafike
– Novi Sad, Tribina mladih, crteži i grafike iz ciklusa “Znakovi pored puta
– Zrenjanin, Savremena galerija, crteži i grafike
2006- Novi Sad, galerija “Podrum”, slike
2009- Titel/Zrenjanin
2010- Galerija “Ruski dom” Beograd
2012- Novi Sad, galerija “Podrum”, crteži
2015- Opovo, galerija “Jovan Popović” , slike
2015- Kikinda, galerija “Terra” , slike
2015- Novi Sad, galerija “SANU”, slike
2016- Beograd, “Galerija 73”, slike
GRUPNE IZLOŽBE:
1989- Beograd, 5. Bijenale jugoslovenskog studentskog crteža
1990- Novi Sad, Akademija umetnosti, crteži
1991- Kikinda, Salon mladih
– Titel, Bašaid, Kumane, Kovilj, slike
1992- Titel, izložba slika
– Zrenjanin, Zrenjaninski susreti, crtež
1993- Zrenjanin, Savremena galerija, I Bijenale crteža
– Zrenjanin, Bijenale jugoslovenskog akvarela
– Užice, I Bijenale suve igle, Grafički kolektiv Beograd
1994- Zrenjanin, Savremena galerija, crtež
– Sremska Mitrovica, XIX sremsko-mitrovički salon
1995- Beograd, Prolećna izložba
– Užice, II Bijenale grafike
– Novi Sad, grafičari SULUV-a – učesnici grafičkog ateljea “Likovni susret”, Subotica
– Leskovac, Medjunarodni bijenale grafike malog formata
2014- 63. salon članova SULUV-a Novi Sad
KOLONIJE:
Aktivan sam od 1991. od Subotice do Trebinja
NAGRADE:
1989- Nagrada V Bijenala jugoslovenskog studentskog crteža, Dom kulture “Studentski grad”
STUDIJSKA PUTOVANJA:
Italija, Holandija, Španija, Madjarska, Slovenija, Hrvatska, BiH, Crna Gora
Slike su radjene kombinovanom tehnikom akrilik-ulje na kartonu (lepenka) i platnu. Manji formate slika su 70×100 a veci formati su 100,5×200. Naziv izložbe iz ciklusa „Let“.
Ostavi komentar