Аутор: др Јелена Тодоровић Лазић
Градско веће Валенсије посвећено је својим грађанима у погледу смањења постојећег утицаја буке и једна је од пионирских општина у примени мера јавне политике у овој области. На пример, град је био први који је 1993. године спровео прву студију о нивоима буке током дана и ноћи коју производи саобраћај у седам градских области. Поред тога, друге акције за минимизирање постојећег акустичког утицаја датирају још из 1996. године, године када је ступила на снагу стара Општинска уредба о буци и вибрацијама. Након тога, Закон 37/2003. о буци утврдио је потребу за израдом стратешких мапа буке пре 2007. године у агломерацијама са више од 250.000 становника. Валенсија је морала да изради одговарајућу Стратешку мапу буке (СМБ) јер има преко 800.000 становника, а СМБ је одобрена 2007. године.
СМБ је омогућила глобалну процену изложености буци, као и анализу степена усклађености са циљевима квалитета буке утврђеним Краљевским декретом 1367/2007, који делимично развија Закон о буци. СМБ је омогућила усвајање акционих планова о буци и одговарајућих превентивних и корективних мера. Град је приступио акционим плановима не само са намером да би се придржавао важећих прописа, већ и да би отишао корак даље од минималних захтева које они прописују.
Слободно време је још један важан извор буке у Валенсији. Градско веће је прогласило четири подручја акустично засићеним зонама (АЗЗ). У тим зонама, и на основу општинских прописа, успостављен је низ ванредних мера за смањење акустичког утицаја:
1) АЗЗ XUQUER,
2) АЗЗ WOODY,
3) АЗЗ HUAN LLORENS,
4) АЗЗ CARMEN.
У њима су предузете следеће мере против буке:
1) Суспендовање издавања дозвола за делатност објеката и установа са нивоом буке.
2) Утврђивање времена затварања јавних установа.
3) Забрана заузимања јавног простора ради постављања инфраструктуре и обављања активности.
4) Забрана служења пића и хране ван објеката током ноћног радног времена.
5) Усвајање мера за смањење друмског саобраћаја путем селективног затварања саобраћаја.
Град Валенисија има свој Прегледник буке, јединствени алат на националном нивоу који интегрише мапе буке у општински информациони систем. Ово омогућава анализу одређених подручја и олакшава њихово разумевање. Прегледник има за циљ да грађанима понуди прецизније информације о нивоима буке у граду. На мапи улица могу се посматрати различити слојеви мапа који одговарају нивоима буке у различитим временима и различитим изворима буке. Такође, град је направио апликацију под називом „Валенсија”, то је алат који омогућава грађанима да имају информације о саобраћајним условима на својим мобилним телефонима, а поред тога налазе се и информације о нивоима буке.
С обзиром на сложену природу проблема, градски већници су сматрали да је неопходно створити тело са умреженим надлежностима. Формирано је Тело за управљање буком чија је мисија да изради опште смернице планова, развој и спровођење пројеката, као и њихово ширење и праћење. Са стране грађана, различите организације које представљају грађане имају глас кроз секторске радне групе за решавање проблема буке.
Према Извештају о буци из 2017. године, становништво погођено нивоима већим од 65 dBA током дана и вечери је 13,09% и 12,46%, респективно. У ноћном периоду, становништво изложено нивоима већим од 55 dBA је 25,78%. Главни извор буке у општини је несумњиво друмски саобраћај. Бука коју генерише железнички саобраћај је релевантна само у одређеним областима.
Поређење Извештаја о буци које представљају становништво изложено укупној буци у граду показује позитивну еволуцију. Извештај о буци из 2012. године показује значајно акустично побољшање у поређењу са 2007. годином. Од Извештаја о буци из 2012. године до Извештаја о мерењу буке из 2017. године, позитиван тренд се наставља, иако у мањој мери. Становништво погођено нивоима буке већим од 65 dBA током дана смањило се са 13,84% на 13,09%. Исти тренд је евидентан и за ноћни период, где је становништво погођено нивоима буке изнад 55 dBA смањено са 28,60% на 25,74%. Да би се спровела Стратешка мапа буке Валенсије, испуњени су и захтеви следећих прописа:
1) Европска директива 202/49/ЕЗ о процени и управљању буком у животној средини.
2) Закон о буци 37/2003.
3) Краљевски декрет 1513/2005 којим се развија Закон 37/2003.
4) Наредба PCI/1319/2018 којом се мењају методе евалуације индикатора буке.
5) Краљевски декрет 1367/2007 којим се спроводи Закон 37/2003. о буци, о акустичном зонирању, циљевима квалитета и акустичним емисијама.
Контрола нивоа усклађености са циљевима дефинисаним у Градском већу спроводи се путем сертификованог процеса према стандарду U4SSC, ITU сертификат који поседује Градско веће. Према најновијем извештају, циљеви изложености буци имају ниво усклађености између 33% и 66%.
Валенсија је пионирски град у локалним политикама за смањење утицаја буке. Алати за дијагностику, планирање и спровођење мера против буке у граду су се развијали постепено. Акциони план из 2010. године предложио је 39 општих акција за побољшање акустичне ситуације. Године 2012. одобрено је друго ажурирање Стратешке мапе буке (СМБ). Од последњег ажурирања 2017. године, спроведено је више акција које помажу у усклађивању са законским захтевима. Неке од акција су:
1) Постављање акустичних екрана на неким деоницама аутопута V30 и око обода школа.
2) Звучно апсорбујући коловози на прометним путевима, пешачка зона улица у историјском центру града, поновно асфалтирање већ пешачких улица са побољшањима коловоза и калдрмисаних улица у историјском центру града.
3) Употреба возила са побољшаним системима звучне изолације (камиони за сакупљање отпада на природни гас и струју).
4) Кампање мерења буке ради провере буке мопеда и мотоцикала.
5) Захтев архитектонског пројекта пре издавања употребне дозволе ради провере усклађености са ефикасном изолацијом.
6) Радови на проширењу и побољшању мреже бициклистичких стаза широм града.
Општи нацрти нових акционих планова су израђени 2019. године. Међу главним пешачким активностима спроведеним у центру града, одличан пример је Трг код градске куће.
Када је реч о општинским прописима, 2007. године усвојена је Општинска уредба о заштити од буке и објављен је информативни водич. Када је реч о институцијама, 2008. године основано је Тело за управљање буком. Тренутно, Општинска служба за плаже, буку и квалитет ваздуха ажурира Уредбу о заштити од буке.
Град је спровео студију како би се проценио степен акустичне удобности или тишине различитих градских простора. Ове информације допуњују информације које се добијајиу из Мапе буке. Са намером да се прошири избор тихих градских простора у граду, док не буде доступан барем један простор у сваком округу, предлаже се повећање избора потенцијалних тихих градских зона.
Бука је релевантна димензија Стратешког оквира Валенсија 2030. године. Главни инструменти и пројекти који се разматрају су следећи:
1) Урбана стратегија Валенсије 2030.
2) Одобравање номинације Валенсије за европски позив за Мисију 100 климатски неутралних градова 2030. године.
3) План одрживе урбане мобилности
4) Мастер план за бициклизам.
5) Придржавање иницијативе U4SSC.
Такве стратегије су у складу са Европским зеленим пактом, који је потписало Градско
веће Валенсије. Акциони план о буци, усвојен 2022. године и утврђује опште циљеве за деловање против буке на градском нивоу:
1) Континуирано деловање на смањењу буке побољшавајући квалитет живота свих грађана
2) Опште решавање акција које омогућавају интегрално управљање проблемом градске буке.
3) Идентификовање најприоритетнијих акција како би се могле успоставити одговарајуће превентивне и корективне мере у случају непоштовања циљева квалитета буке.
4) Заштита тихих подручја.
Тело за управљање буком припрема и координира акционе планове. Систем управљања овим плановима заснива се на низу индикатора који подржавају доношење одлука:
1) Процена броја људи погођених буком у животној средини за индикаторе Ld, Le, Ln и Lden.
2) Смањење буке услед мобилности.
3) Одрживи урбани развој и смањење буке на градилиштима и зградама.
4) Заштита тихих подручја.
5) Подизање јавне свести и обука радника.
6) Индикатори повезани са стратегијама паметног града.
Остави коментар