Валенсија – Европска зелена престоница (1.део)

07/10/2025

Аутор: др Јелена Тодоровић Лазић

 

Валенсија је трећи највећи град у Шпанији по броју становника, главни град провинције Валенсија и заједнице Валенсијана. Раније је Валенсија била и главни град угашеног региона Хорта Валенсије, региона који је 1989. године подељен на регионе Уерта Норте, Уерта Суд, Уерта Оесте и град Валенсија, чиме је постао једини град – регион заједнице Валенсијана.

Током 20. века, град је умножио своју почетну популацију за три и по пута. Периоди максималног демографског раста били су 1930–1940. као и 60-те. У првим годинама 21. века, град је доживео веома позитивну демографску динамику, вођену миграционим кретањима и порастом стопе наталитета, која је прекинута 2008. године због економске кризе. Са популацијом од 801.545 становника од 1. јануара 2020. године, тренутно је центар метрополитанског подручја које прелази 1,5 милиона. То представља 15,9% становништва заједнице Валенсијана.

Град се налази на обали реке Турије на источној медитеранској обали Иберијског полуострва, у центру Валенсијанског залива. Око десет километара јужно од града налази се Албуфера Валенсије. Градско веће поседује ово подручје од 1911. године када га је купила Шпанска круна. Албуфера је једно од највећих језера у Шпанији, са више од 2100 хектара површине плус проширење од 14.100 хектара пиринчаних поља.

Због своје културне, историјске и еколошке вредности, ово подручје је био први природни парк у валенсијанској заједници који је проглашен 1986. године. Од тада, Градско веће Валенсије је активно укључено у његово управљање и очување. Валенсија  има 2,5 км градских плажа на северу (Кабањал и Малвароса) и више од 15 км природних плажа на југу унутар природног парка.

Град Валенсија је у основи услужно подручје чији се утицај протеже далеко изван граница његових општинских граница. Тренутно, становништво запослено у сектору услуга чини 84% од укупног броја, са великим уделом активности финалне потражње, малопродаје и велепродаје, специјализованих пословних услуга и професионалних активности.

Валенсија, смештена у центру метрополитанског подручја, има важну индустријску базу. Град одржава извесну индустријску активност, са процентом запосленог становништва од 11%, углавном у малим и средњим предузећима која припадају секторима папира и графичке уметности, дрвета и намештаја, металних производа и обуће и одеће. Његова динамика као економског центра и као референтног места за вишеструке економске активности огледа се у снази кључних институција за економски развој као што су Ферија Валенсија, Аутономна лука, Берза и Конференцијски центар са универзитетима. Валенсија такође има важне културне институције које имају све већи значај у њеном развоју: Палата уметности, IVAM – Институт модерне уметности, Палата музике и Град уметности и науке. Оне пружају неоспорну додатну вредност граду и његовом метрополитанском подручју као културном и рекреативном центру.

Штавише, иако релативно мање важне, пољопривредне активности опстају у општини, заузимајући укупно 3000 хектара, углавном хортикултурних усева. Л’Орта, приградско пољопривредно подручје које се наводњава каналима за наводњавање реке Турија, један је од најважнијих медитеранских воћњака у Европи и проглашен је важним системом светске пољопривредне баштине од стране ФАО-а (Међународне организације за храну и пољопривреду).

Валенсија се налази међу 15 најбољих градова за покретање посла и живот. У неким ранг листама, појављује се као најздравији град на свету због своје климе, начина живота, хране и ниског нивоа загађења. Валенсија је град иновација, културе и креативности, што се види по присуству два водећа универзитета и награди коју је град добио за Светску престоницу дизајна 2022. године.

Валенсија је 2024. године добила титулу Европске зелене престонице. Титула јој је додељена захваљујући ранијим постигнућима у областима одрживог туризма, климатске неутралности, као и поштене и инклузивне зелене транзиције.

Градско веће Валенсије је 2021. године одобрило Климатску мисију Валенсија 2030, са намером да Валенсија постане климатски неутралан град за своје грађане до 2030. године. Валенсија је била први европски град који је имплементирао иновације оријентисане на климатску мисију. Климатска мисија је развијена као део Урбане стратегије Валенсија 2030, са циљем да се створи одрживији и здравији град.

У јануару 2022. године, Градско веће је формализовало кандидатуру Валенсије да буде један од 100 климатски неутралних градова 2030. године у оквиру Мисије градова Европске комисије. Иницијативу, коју је подржало Министарство за еколошку транзицију шпанске владе, такође је подржана и од заједница Валенсијана и око 100 јавних и приватних организација на националном нивоу. Сви споразуми о мисијама и урбаној стратегији усвојени су великом већином (31 од 33 одборника).

У последње две деценије, Валенсија је прошла кроз бриљантну трансформацију. Амблематични пројекти као што су баште Турија, IVAM, Палата музике или Палата конгреса, метро, ​​Град уметности и науке и Парк де Кабесера поистоветили су становништво са својим градом и свакодневно привлаче све више туриста. Штавише, чврста посвећеност одрживој мобилности значи да град има 167,4 км бициклистичких стаза и 33,59 км бициклистичких улица које становништво користи, како у својим свакодневним путовањима, тако и за приступ главним рекреативним подручјима као што су плаже или природни парк Албуфера.

Ова инфраструктура, услуге (Валенсијски сајам, лука, аеродром) и квалитетни јавни објекти чине Валенсију модерним градом. Валенсија гледа у будућност са оптимизмом, са снажном друштвеном и еколошком посвећеношћу у погледу одрживог урбаног развоја у Шпанији и Европи.

Град карактерише висок степен сунчевог зрачења, са облачним данима који су ретки. Режим ветра не показује велике брзине, са стањима атмосферског мировања која се јављају релативно често. Међутим, с обзиром на свој положај на обали, Валенсија има механизам морских поветара који изазива циклусе ветра током дана.

Што се тиче извора загађења атмосфере, већина одговара друмском саобраћају, при чему су азотни оксиди и суспендоване честице загађивачи који заслужују посебну пажњу и праћење. Емисије се употпуњују онима из низа тачкастих извора раштрканих по граду: емисије становништва из стамбеног и услужног сектора, пољопривредне активности које се обављају у области Валенсије, емисије повезане са јавним и приватним грађевинским активностима и емисије повезане са индустријском активношћу, укључујући активност луке Валенсија, углавном истовар расутих материјала и повезани поморски и друмски саобраћај.

Праћење квалитета ваздуха врши се путем једанаест аутоматских мерних станица распоређених широм општинског округа. Седам њих је део Валенсијске мреже за праћење и контролу загађења ваздуха (RVVCCA). Још четири су постављене и на локалном нивоу, то су Кабањал, Љух, Оливерета и Патре, у периоду 2021/2022. године. Што се тиче PM10, између 2012. и 2021. године било је дана када је прекорачена дневна граница од 50 μг/м3.

Што се тиче NO2, био је мали број дана када је забележено прекорачење дозвољене концентрације. Штавише, максималан број прекорачења годишње (18) није достигнут ни на једној од градских станица.

Процена квалитета амбијенталног ваздуха заснива се на Европској директиви 2008/50/ЕЗ о квалитету амбијенталног ваздуха и чистијем ваздуху за Европу. На националном нивоу, Директива је пренета у регулаторни оквир Краљевским декретом 102/2011, о побољшању квалитета ваздуха. Овај закон утврђује граничне вредности и прагове упозорења за горе наведене параметре. Са изузетком озона, за који утврђује циљне вредности, информативне и прагове упозорења.

Подаци о квалитету ваздуха добијају се путем Валенсијске мреже за праћење и контролу загађења ваздуха у граду Валенсији. Циљ је постизање што прецизнијег знања о главним атмосферским загађивачима и варијаблама које утичу на њихово ширење. Такође, суштински циљ овог праћења је спречавање могућих прекорачења граничних нивоа утврђених за атмосферске загађиваче, као и усвајање неопходних мера за њихово спречавање. Уколико се прекораче прагови упозорења или информисања, биће загарантоване адекватне информације о мерама које треба предузети ради заштите здравља становништва применом „Протокола о мерама које треба предузети током епизода високог загађења NO2 и PM10 у Градском већу Валенсије” (2017).

Информације прикупљене путем Валенсијске мреже за праћење и контролу загађења ваздуха преносе се Шпанском систему за информисање, праћење и спречавање загађења атмосфере. Овим информацијама, Генерална дирекција за квалитет животне средине и процену Министарства за еколошку транзицију и демографске изазове испуњава своју дужност да обавести Европску комисију.

У периоду 2010–2015. године резултати су показали да је град испунио циљеве квалитета ваздуха, осим у случају граничне вредности NO2 постављене на 40 μг/м3 за годишњи просек. Станица Валенсија-Писта де Сиља је прекорачила ову граничну вредност у четири од шест година периода 2010–2015, што је значило да је морао бити израђен план за смањење NO2.

„План за побољшање квалитета ваздуха у агломерацији Л’Орта и метрополитанско подручје” представља почетак и развој низа мера за усклађивање са захтевима Директиве 2008/50/ЕЗ почев од 2013. године

Мере квалитета ваздуха су уско повезане са другим стратегијама и плановима промовисаним последњих година. Загађење ваздуха је релевантан аспект Стратешког оквира Валенсија 2030, заснованог на Урбаној агенди и Циљевима одрживог развоја Уједињених нација. У оквиру овог оквира, поткрепљен је низ инструмената и пројеката са утицајем на квалитет животне средине:

  1. Урбана стратегија Валенсије 2030: посвећена остваривању циљева одрживог развоја и стратешких циљева Шпанске урбане агенде.
  2. Одобрена мисија Валенсија неутрални град 2030.
  3. Одобравање кандидатуре Валенсије за европски позив за Мисију 100 климатских неутралних градова 2030. године.
  4. План одрживе урбане мобилности.
  5. Мастер план за бициклизам.
  6. Акциони план за одрживу енергију и климу, 2019.
  7. ​​Придржавање иницијативе U4SSC, ради постизања циља одрживог развоја 11 о одрживим градовима и заједницама, што је довело до процене индикатора животне средине.
  8. Зелени план и план за биодиверзитет.

Такве стратегије су усклађене са Европским зеленим пактом (који је потписало Градско веће), који, између осталог, разматра квалитет ваздуха у вези са посвећеношћу преласка на одрживу и интелигентну мобилност у којој транспорт чини велики део емисије гасова са ефектом стаклене баште.

Главне мере предвиђене за побољшање квалитета ваздуха у Валенсији су:

  1. Додатних 40 км двосмерних бициклистичких стаза.
  2. 000 квадратних метара пешачких зона.
  3. Стварање паркинг места за мотоцикле на путу, кроз сигнализацију паркинг места у различитим деловима града.
  4. Оснивање Општинске агенције за бицикле која промовише употребу бицикала
  5. Инсталирање јавне платформе за бицикле.
  6. Реновирање више од 300 аутобуса.
  7. Инсталирање пуњача за електрична возила.
  8. Имплементација услуге дељења аутомобила за 100% електрична возила, као и промоција пројекта „Compartir Coche” (дељење аутомобила).

Што се тиче Акционог плана Европске уније „Нулта загађења ваздуха, воде и земљишта”, град Валенсија се обавезао да смањи утицај атмосферског загађења на здравље (превремене смрти) за више од 55%. Ово је директно повезано са стратегијом Валенсије за климатски неутралан град и са планираним акцијама у погледу мобилности и транспорта.

Остави коментар

Ваш коментар ће бити проверен пре објављивања