Turistička industrija u 2021. godini – predviđanja i trendovi

12/02/2021

Autor: dr Dunja Demirović Bajrami

 

Svake godine turistički trendovi dolaze i odlaze, međutim, 2021. godina će biti jedna od najznačajnijih za turizam. Kako se svet polako oporavlja od COVID-19 pandemije a granice se postepeno počinju otvarati, postavlja se pitanje kako će putovanja sada izgledati.

Iako niko ne zna kako će sada turistička industrija tačno izgledati, jedno je sigurno – nećemo moći putovati tako slobodno (bez zabrinutosti za svoje zdravlje) kao nekada, bar u dogledno vreme. Nakon pandemije putnici će biti mnogo svesniji potrebe putovanja na destinacije na kojima će biti lakše održavati praksu socijalnog distanciranja. Turoperatori će morati da budu kreativni prilikom kreiranja itinerera, jer će morati da izbegavaju korišćenje javnih oblika prevoza i prepuna turistička područja, s obzirom na to da će turisti očekivati ovaj pažljiviji pristup prilikom formiranja turističkog proizvoda. Ovo može dovesti do popularizacije itinerera usredsređenih na udaljenije lokacije ili čak na povećanu popularnost proizvoda poput posmatranja ptica i biciklističkih tura, gde je manja verovatnoća da će putnici doći u kontakt s drugima.

U postkovid svetu putnicima će biti važnije nego ikad da ostanu povezani i informisani dok putuju. Prošla su vremena kada ljudi mogu lako da se isključe iz mreže, jer sada postoji presudna potreba da budu informisani i budu u toku s najnovijim smernicama za putovanja. Turoperatori koji svojim putnicima mogu pružiti detaljne itinerere na mreži i van nje (online and offline) biće najvažniji za putnike kojima je stalo da budu informisani.

Putovanje u grupama može biti privlačan način da ljudi upoznaju druge, uživaju u jedinstvenom iskustvu ili jednostavno da uštede novac na putovanjima. Međutim, tokom 2021. godine ova opcija će verovatno postati nepopularna. Turoperatori i turističke agencije koje su se specijalizovale za kreiranje grupnih tura moraće da počnu razmišljati o tome kako da organizuju svoje poslovanje kako bi bezbedno i uspešno poslovali u ovom novom svetu. Jedna od mogućnosti bi mogla biti potpuno okretanje od grupnih putovanja do 100% individualnih putovanja. Druga stvar može podrazumevati i dalje pružanje grupnih putovanja, ali samo onim grupama koje se već znaju, veruju jedni drugima i imaju redovnu komunikaciju.

U budućnosti ćemo možda videti kako popularnost odredišta zavisi od toga koliko je ta država ili region dobro kontrolisao koronavirus. Mere predostrožnosti koje su na snazi i način na koji je kontrolisano širenje virusa uveriće putnike da će biti sigurni dok se nalaze u određenoj zemlji ili destinaciji. To bi, nažalost, moglo rezultirati i time da zemlje/destinacije koje su bile žarišta pandemije, a koje su bile popularne pre pandemije, nestanu sa turističkog tržišta jer će ih putnici izbegavati.

Ne samo što će se promeniti popularne destinacije, već će i ovaj mentalitet uticati na to kako ljudi putuju do odredišta i unutar njega. Izbor avio-kompanije možda više neće zavisiti samo od cena, već će na odluke uticati higijenski standardi – na primer da li je nošenje maski obavezno ili ne, da li postoji razmak između putnika u avionu (prazno sedište između putnika) itd. Unutar zemlje putnici će možda biti više zainteresovani za privatni prevoz ili doplatu za prevoz više klase kako bi mogli da ostanu bezbedni i izbegnu gužvu.

Prema istraživanju Svetske turističke organizacije 93% mladih se izjasnilo da su pandemija i izolacija povećale njihovu želju za putovanjem. Nakon završetka pandemije 75% putnika koji pripadaju generaciji „Z“ kao i „milenijumskoj generaciji“ planira da ode na duža putovanja, s tim što 81 odsto ispitanika želi da zaobiđe standardne destinacije za odmor. Istraživanje je takođe prepoznalo pomak ka opcijama za putovanja u neke „nestandardne“ destinacije. Iako su klasične destinacije poput Grčke i Italije i dalje popularne, zemlje poput Japana, Kanade, Afrike, Novog Zelanda i SAD visoko su se rangirale na listi za naredna putovanja nakon pandemije.

Možda se čini da se putovanja zbog „sunca, mora i peska“ potiskuju u korist drugačijih putovanja. Stav „iskoristi dan“ nakon višemesečnih ograničenja podstakao je želju da se vidi i učini više. Međutim, istraživanje kompanije „KlubMed“ (KlubMed) ukazuje da nije sve izgubljeno za idealno odmaranje na plaži, pa su tako Maldivi najtraženije mesto za odmor u 2021. godini, sa Grčkom kao narednom idealnom destinacijom. S druge strane, prema istraživanju „Blum konsaltinga“ (Bloom Consulting), 35–45% ljudi ne bi putovalo dok virus ne bude potpuno pod kontrolom. Čak i tada 15 procenata ljudi je izjavilo da više neće putovati u svrhu relaksacije i ako je virus u potpunosti stavljen pod kontrolu.

Šta to znači za preduzeća čija zarada zavisi od ponovnog povećanja putovanja ove i sledeće godine? U suštini to znači da je vreme da se preispita ciljna grupa potrošača. U nedostatku opcija za međunarodna putovanja, ljudi su u lokalnim oblastima nalazili inspiraciju za putovanje. Kampovanje u šatorima ili kamp kućicama, odsedanje na seoskim gazdinstvima i slično, visoko su se rangirali u pretrazi za željeni odmor na „Guglovoj“ (Google) listi prošle godine.

Turističke kompanije, hotelijeri i turističke agencije već naporno rade kako bi privukli buduće putnike da ponovo putuju kada to bude sigurno. Ovo su neki od načina kako će se putovanja odvijati ove godine:

  • „bezdatumski polasci“: za novu turističku sezonu u 2021. godinu, kompanija „Eksodus Travels“ (Exodus Travels) nudi potencijalnim putnicima mesto na njihovim prvim putovanjima na ponovo otvorenim destinacijama kad god bi se to moglo dogoditi; promovišući ideju da je planiranje putovanja jedan od najzanimljivijih delova samog putovanja, program ove kompanije će putnicima garantovati mesto na prvom putovanju do željenog odredišta – bilo da je to Japan, Kenija ili obala Amalfija; ako se datumi ne poklope sa željenim vremenom odmora putnika, kompanija će ponovo rezervisati za neki naredni datum, čineći to dobitnom situacijom za sve;
  • povećana onlajn aktivnost: pred početak praznika, brendovi poput „Belmonda“ (Belmond) privlačili su pažnju svojih klijenata virtuelnim događajima koji ne samo da su inspirisali ljude na putovanja, već su nudili zabavne, informativne i brojne druge aktivnosti koje su služile za podizanje raspoloženja tokom neobične praznične sezone; iskoristivši maksimalno svoj IGTV kanal, brend je nudio majstorske kurseve u izradi božićnih krekera i pravljenju novogodišnjih venaca; od početka pandemije kompanija „Viking“ nudila je klijentima virtuelne ture po istorijskim imanjima poput zamka Hajkler, organizujući onlajn časove kuvanja sa svojim poznatim kuvarima i organizujući razgovore sa priznatim autorima poput DŽefrija Arčera; svaki događaj osmišljen je tako da podstakne putnike da maštaju o određenoj destinaciji, pozivajući se na kulinarska ili kulturna iskustva koja su obično neizostavni deo međunarodnih putovanja; na kraju, međutim, povećani onlajn angažman ovakvih kompanija učiniće da ostanu u mislima putnika i kada se sezona putovanja ponovo aktivira;
  • održavanje standarda higijene iz doba pandemije: tokom pandemije, hoteli i drugi pružaoci ugostiteljskih usluga trudili su se da pronađu ravnotežu između sigurnosti i pružanja gostima onog nivoa personalizovane usluge koju su očekivali; u berlinskom hotelu „Hotel de Rome“ (Hotel de Rome) regionalni menadžer za kvalitet i obuku je izjavio: „Gde god je to moguće, nudimo beskontaktne usluge i smanjujemo interakciju na zahtev gostiju i u skladu sa važećim propisima. Iako – posebno na tehnološkom polju – mnoge stvari postaju praktičnije i brže, mi takođe stvaramo iskustvo koje mnogi naši gosti cene i traže ličnu uslugu i međuljudsku interakciju“;
  • ekološki, kulturni i društveni aktivizam: od borbe protiv klimatskih promena do podrške autohtonom stanovništvu kroz turizam, pružaoci putovanja udvostručuju napore da čine dobro dok rade svoj posao; kompleks „Baldorf Astoria“ na Maldivima poziva goste da tokom boravka u ovom rizortu usvoje „koralni okvir“ kako bi se pokušala rehabilitacija osetljivih grebena u regionu, kojima već prete klimatske promene; na Jamajci čuveni hotel „Zlatno oko“ i njegov partner fondacija „Orakabesa“ su pokrenuli novu prodavnicu sa ronilačkom opremom u kojoj lokalno stanovništvo i gosti mogu učestvovati u obnavljanju koralnih grebena;
  • „putni baloni”: poverenje će biti najvažnije kada se granice ponovo otvore za putovanja, a neki turoperatori već sada nude putnicima priliku da putuju s ljudima kojima najviše veruju i koje poznaju: sa prijateljima i porodicom; kompanije poput „Trafalgara“ i „Kostsejvera“ nude opciju „putnih balona“ – malih, privatnih grupnih putovanja za predstojeću 2021. godinu, što omogućava članovima jedne ili više porodica i/ili prijateljima da budu zajedno na putovanju i tokom obilazaka, zadržavajući sigurniju distancu od ljudi koje ne poznaju; takođe, ova vrsta putovanja biće prilika onima koji su tokom pandemije bili razdvojeni od svojih najbližih da se ponovo povežu i okupe.

 

Ostavi komentar

Vaš komentar će biti proveren pre objavljivanja