Autor: Stevan Stojkov
Otkako su se pojavili na internetu, mimovi su prošli kroz fascinantnu transformaciju. Kako smo naveli u prvom delu teksta, oni su i pre interneta postojali u različitim oblicima: vicevi, slogani, grafiti, posteri, pamfleti, karikature… Međutim, ispostavilo se da im je internet pružio daleko plodnije tle. Danas se mimovi razvijaju i šire brzinom bez presedana, te je praktično nemoguće provesti dan na mreži, a da se ne susretnete sa bar jednim od njih.
Evolucija internet mimova je konstantna i dinamična. Odražavajući stalno promenljivi pejzaž internet kulture, deluje u dva pravca. Ona dovodi do toga da se novi internet mimovi svakodnevno pojavljuju, ali im istovremeno i skraćuje životni vek. Izdvajaju se tri faktora koja su odigrala ključnu ulogu u oblikovanju mim kulture i snažno uticala na njihovu evoluciju: promene u tehnologiji, uspon društvenih medija i promene u načinu na koji ljudi komuniciraju na internetu.
Brzi napredak digitalne tehnologije kontinuirano je menjao način na koji se mimovi stvaraju, dele i upotrebljavaju. Svaka tehnološka inovacija olakšala je i proširila mogućnosti za kreiranje i deljenje mimova. Početkom devedesetih godina prošlog veka kreiranje mimova nije bilo jednostavno. Broj alatki za njihovo stvaranje bio je ograničen i zahtevao je posedovanje bar osnovnih veština njihovog korišćenja. Primera radi, softver za obradu fotografija Adobe Photoshop, nije bio lako dostupan, niti se veliki broj ljudi „snalazio“ u njemu. Mimovi iz tog vremena često su bili grubi, sa jednostavnim tekstualnim natpisima na slikama.
Sa napretkom tehnologije, razvijali su se i alati dostupni za kreiranje mimova. Pojava internet platformi kao što su Meme Generator i Giphy pružile su mogućnost svima, uključujući i korisnike koji ne poseduju tehničke veštine, da lako kreiraju mimove. Na ovaj način postignuta demokratizacija pravljenja mimova učinila ih je još popularnijim. Sledeća „novotarija“ učinila ih je i sveprisutnim.
Pametni telefoni stavili su alate za kreiranje mimova bukvalno u svačije ruke. Uz pomoć brojnih aplikacija, svako ko to želi može brzo i lako da napravi mim na svom mobilnom uređaju. Aplikacije društvenih mreža kao što su Snapchat, Instagram, TikTok olakšale su trenutno kreiranje slika, ali i kratkih video zapisa, pomažući tako mimovima da evoluiraju u dinamičnije forme.
Važan razlog zbog kojeg su raniji internet mimovi teže dolazili do publike predstavljao je propusni opseg i brzina interneta. Tokom devedesetih i ranih dvehiljaditih, spore internet veze ograničavale su veličinu i složenost sadržaja mimova. U to vreme, mimovi su obično bili statične slike ili male animacije, jer su se one mogle lako učitavati i deliti na mreži. Kako je širokopojasni pristup internetu postajao sve rasprostranjeniji, veće datoteke su se mogle lakše deliti među korisnicima.
Brza internetska veza koja omogućava brz prenos podataka i pristup internetskim uslugama dovela je do porasta složenijih – video i multimedijalnih – mimova. Karakteristična za ovu etapu evolucije mimova je pojava platformi poput Jutjuba (YouTube) koje su, omogućavajući širenje viralnih video snimaka, veoma brzo postajale svojevrsna „mim-čvorišta“. Uz dalji razvoj brzine interneta i rast popularnosti usluge striminga, platforme koje omogućavaju korisnicima da trenutno dele i gledaju video zapise visokog kvaliteta, kao što je Tik tok, doprinele su rastu popularnosti video mimova kratkog formata.
Viralna priroda društvenih medija imala je značajnu ulogu u evoluciji internet mimova. Omogućavajući im da se nesmetano kreću između korisnika, društveni mediji predstavljali su istinsku pokretačku snagu razvoja i brzog širenja internet mimova. Mim objavljen u jednom kutku sveta, zahvaljujući društvenim medijima u veoma kratkom vremenskom roku dosezao je do ogromne publike i dobijao šansu da postane globalna senzacija.
Od skromnih početnih koraka do statusa globalnog fenomena, svaka platforma društvenih medija je na jedinstven način doprinela evoluciji internet mimova. U ranim danima interneta, internet forumi poput 4chan-a i Reddit-a bili su inkubatori mimova. Korisnici ovih platformi mogli su da dele ideje, remiksuju sadržaje i glasaju za ili protiv određenih mimova, brzo povećavajući njihov viralni potencijal. U ovim ranim onlajn zajednicama, mimovi su često služili kao „šale iznutra“ koje se dele unutar niša, odnosno internet subkultura i koje samo „odabrani“ mogu da shvate.
Sa usponom vizuelno orijentisanih platformi društvenih medija, mimovi sa nišnih foruma prelaze u osvajanje mejnstrim digitalne kulture. Platforme kao što su Tumblr, Pinterest, Instagram omogućavaju svojim korisnicima da lako i brzo dele sadržaje, dok njihovi algoritmi daju prioritet upravo sadržaju koji dobija veliki angažman – lajkove, komentare, deljenja, što dodatno doprinosi širenju mimova. Popularni formati internet mimova, na prvom mestu slikovni makroi, počinju da se pojavljuju u obliku šablona. Pojava šablona omogućila je i olakšala svim korisnicima stvaranje sopstvenih verzija mimova.
Na deljenje i interaktivnost mimova u realnom vremenu značajan uticaj imao je Tviter (Twitter), sada pod novim imenom – X. Poznata po kratkoj formi komentarisanja aktuelnih događaja, ova platforma dovela je do pojave reaktivnih mimova: mimova koji komentarišu ili odražavaju najnovije vesti ili trendove.
Video format danas predstavlja sve zastupljeniji oblik internet mimova. Za to je zaslužna platforma Tiktok (TikTok). Kratki video format te platforme koji se može uređivati omogućava korisnicima da koristeći muziku, filtere i razne druge efekte lako kreiraju i remiksuju sadržaj mimova. „Trendovi“ mimova na Tik toku često uključuju korisnike koji učestvuju u istom virusnom izazovu ili formatu mima, ali daju svoj jedinstveni pečat.
Ključnu ulogu u evoluciji internet mimova imao je i način na koji ljudi komuniciraju na mreži. Kako je komunikacija na mreži postajala brža i trenutnija, ubrzavao se i razvoj mimova. Danas se mimovi mogu kreirati za nekoliko minuta i postati viralni za nekoliko sati, naročito kada su vezani za aktuelne događaje ili fenomene pop kulture. Međutim, brza priroda komunikacije na mreži delovala je i u pravcu skraćenja životnog veka mimova. Novi mimovi veoma brzo zamenjuju stare, jer ono što je danas popularno već sutra može biti zaboravljeno.
Mimovi su postali više od zabave, služe kao oblik digitalnog jezika i društvenog komentara. Omogućavajući ljudima da brzo i sažeto prenesu složene emocije, misli ili ideje, oni su postali moćno sredstvo komunikacije.
Mimovi često kombinuju slike sa tekstom na način koji stvara zajedničku kulturnu referencu. Primera radi, popularan mim „Distracted Boyfriend“ (momak koji dok se šeta sa svojom, okreće se za drugom zavodljivom devojkom) predstavlja jednostavnu sliku koja prenosi ideju o smetnji ili promeni prioriteta. Takođe, mimovi imaju sve značajniju ulogu u iskazivanju društvenog aktivizma i vođenju političkih kampanja. Tokom izbora, protesta ili velikih društvenih pokreta, mimovi se koriste za brzo širenje mišljenja ili kritika. Kao ilustrativan primer mogu poslužiti američki predsednički izbori 2016. godine tokom kojih su mimovi igrali znatnu ulogu u političkom diskursu na društvenim medijima.
Važni elementi
Od jednostavnih makro slika do složenih, multimedijalnih sadržaja, internet mimovi postali su suštinski deo moderne digitalne kulture. Pružajući mogućnost ljudima da na kreativan način izraze ideje, humor, pa i političke poruke, oni danas imaju status mejnstrim kulturnog fenomena koji oblikuje način na koji komuniciramo na mreži. Mimovi, posebno u kontekstu internet kulture, obično sadrže nekoliko važnih elemenata koji doprinose njihovoj popularnosti i efikasnosti. Iako svi mimovi nemaju isti strukturu, ukratko ćemo se dotaći najčešćih elemenata koji pomažu njihovom definisanju.
Prvi je vizuelni element. Mada postoje i samo tekstualni, ili video, ipak je još uvek većina internet mimova zasnovana na slikama. Slika služi kao primarni nosilac mima, pružajući pozadinu za tekst ili okvir, tj. kontekst za šalu. Zanimljivim i privlačnim dizajnom ona pomaže mimu da se istakne u prenatrpanom digitalnom pejzažu. Takođe, slike često sadrže dobro poznate likove i lako prepoznatljive scene, što doprinosi da se tema i raspoloženje mima lakše „uhvate“ i njegovim deljenjem na mreži prenesu drugima.
Tekst čini jedan od osnovnih elemenata koji pomaže u stvaranju humora ili prenošenja poruke mimom. On pruža kontekst i neretko je podeljen u dva dela: gornji tekst (setup – postavka, podešavanje) i donji tekst (punchline – poenta). Postavka uspostavlja kontekst i gradi očekivanja, a poenta donosi preokret i humor. NJihova kombinacija, zajedno sa slikom, kreira mini priču koja je jednostavna i lako shvatljiva i koja, oslanjajući se na podrivanje očekivanja ili naglašavanje zajedničkih iskustava nasmeje ljude.
Pokretačka snaga najvećeg broja internet mimova krije se u humoru. Bilo da je reč o bezazlenim šalama, vešto izvedenim igrama reči, ili pak preterivanju, sarkazmu ili ironiji, elemenat humora čini ključan razlog zbog kojeg mimovi postaju viralni. Duhovito preuveličavanje situacija iz svakodnevnog života ili korišćenje ironije da bi se poentiralo, svejedno je – sve dok se humor lako i brzo „kapira“ ljudi će rado deliti mimove čiji je on okosnica.
Popularni internet mimovi su jednostavni i lako svarljivi. Koriste direktan, koncizan jezik i jednostavne vizuelne elemente da prenesu šalu ili jasne i prodorne poruke. U svetu u kojem pažnja predstavlja najdragoceniji resurs, jednostavnost osigurava da se mimovi za samo nekoliko sekundi razumeju i „svare“, a zatim i podele, što je od presudnog značaja za njihovu viralnost na mreži. Za razliku od šala i poruka koje staju u nekoliko reči i jednu sliku, složeni mimovi ne prolaze tako dobro u mim-kulturi.
Uspešni internet mimovi su po pravilu pravovremeni, relatabilni i sadrže kulturološke reference, što pokazuje da isprepletanost njihovih važnih elemenata predstavlja redovnu pojavu. Mimovi koji se pozivaju na aktuelne događaje ili fonomene obično brže privlače pažnju i češće se dele. Takođe, jači odjek kod publike imaju mimovi koji se oslanjaju na zajednička iskustva i kulturne reference. Razlog je jednostavan, što više ljudi prepozna sebe u mimu, veća je verovatnoća da će ga podeliti.
LJudi se lako povezuju i veoma dobro razumeju mimove koji uključuju univerzalne situacije u kojima se svakodnevno nalaze, frustracije koje one umeju da proizvedu, kao i uobičajene emocije koje ih prate. Internet mimovi često upućuju na popularnu kulturu ili trendove specifične za internet, jer im oslanjanje na kulturološke reference omogućava da ostanu pravovremeni i relevantni. A što je mim više u toku, veća je verovatnoća da će bolje odjeknuti kod šire publike.
Neki mimovi, ipak, ne nišane širu publiku. Namenjeni su maloj grupi ljudi i samo za njih imaju smisla. Takvi mimovi se oslanjaju na interne šale ili znanje specifično za određene zajednice, niše ili subkulture. Drugim rečima, kreiranje i razumevanje ove vrste internet mimova zahteva razumevanje određenih kontekstualnih referenci. NJihovo poznavanje stvara i jača osećaj pripadnosti kod ljudi koji shvataju šta je mimom htelo da se kaže.
Popularni mimovi su fleksibilni, pogodni za remiksovanje i „otvoreni“ za reinterpretaciju. Jednom rečju – prilagodljivi. Dakle, format mima se može ponovo koristiti sa različitim tekstom, značenjem ili vizuelnim prikazom, ali njegova originalna struktura se zadržava, ne menja se. Ova prilagodljivost omogućava mimovima da se razvijaju tokom vremena ne gubeći relevantnost pri tome. LJudi uzimaju popularne formate mimova (šablone) i primenjuju ih na nove situacije. Stvarajući na taj način sopstvene verzije, oni pomažu mimovima da se šire.
Mogućnost deljenja iliti viralni potencijal predstavlja jedan od najvažnijih elemenata jer pomaže mimovima da se brzo šire i za kratko vreme dođu do velike publike. NJihov jednostavan dizajn i prilagodljivost, u kombinaciji sa humorom i relevantnošću čini ih veoma deljivim. Viralna komponenta mimova odražava stalne plime i oseke digitalne kulture. Mim može postati viralan u roku od nekoliko sati, brzo se proširiti internetom, ali isto tako može i brzo pasti u zaborav.
I na samom kraju, važan, možda i najvažniji, element koji doprinosi da se mimovi brzo šire platformama društvenim medija je emocionalni angažman koji oni pokreću kod ljudi. Iako je prva asocijacija na mimove humor, oni veoma uspešno mogu izazvati i druge emocije poput besa, frustracije, ali i nostalgije, pa čak i solidarnosti. Emocionalni angažman povećava verovatnoću da će ljudi podeliti mim, jer mimovi koji uključuju zajednička emocionalna iskustva odjekuju na dubljem nivou.
Dobar ili loš uticaj
Ponavljajući se, razvijajući i šireći među ljudima iz dana u dan, mimovi su vremenom postajali sve dublje ukorenjeni u kulturu. Danas, internet mimovi čine sastavni deo dinamičnog digitalnog života velikog broja ljudi. Kao takvi, oni na različite načine utiču na našu svakodnevicu – od načina na koji komuniciramo i izražavamo emocije do načina na koji posmatramo svet oko nas.
Mimovi čine razgovore lakšim i zanimljivijim. Umesto pisanja dugačkih poruka, ljudi rado koriste mimove da saopšte neku vest ili izraze svoje ideje i osećanja. Budući da se često odnose na situacije iz svakodnevnog života, oni doprinose povezivanju sa drugima i izgradnji zajednica. Kada ljudi vide mim koji odražava njihovo sopstveno iskustvo ili se oslanja na njihova lična interesovanja, to će kod njih stvoriti osećaj razumevanja i povezanosti sa drugima, čak i ako su u pitanju potpuni stranci na mreži.
Uvodeći nove fraze i internet sleng u svakodnevni govor, mimovi su doprineli „proširenju“ mnogih rečnika širom sveta. Pošto mlađe generacije u komunikaciji češće koriste mimove, ova svojevrsna evolucija jezika, uticala je da ih njihove bake i deke, a neretko i roditelji, sve manje razumeju. Takođe, internet mimovi su uticali na promenu normi humora, čineći šale ironičnijim, slojevitijim ili apsurdnijim.
Baveći se kompleksnim temama na jednostavan, pristupačan i zabavan način, mimovi su imali značajnu ulogu u oblikovanju načina na koji se ljudi bave važnim pitanjima. Bilo da je reč o kulturi, socijalnoj pravdi, društvenom aktivizmu ili politici, mimovi se često koriste za komentarisanje aktuelnih događaja i problema na humorističan ili satiričan način, čineći tako ozbiljne teme lakšim za razumevanje. Skretanjem pažnje na zabavan način, u isticanju određenih problema i širenju raznih mišljenja mimovi su se u više navrata pokazali efikasnijim od tradicionalnih medija.
Viralna priroda mimova može imati uticaja na ponašanje ljudi. Mimovi često kreiraju viralne „izazove“ na društvenim medijima koji utiču na ponašanje ljudi, naročito mlađe publike. Kombinujući humor sa oglašavanjem, preduzeća koriste mimove u svojim marketinškim kampanjama kako bi se povezala sa svojom ciljnom grupom na ležerniji način i tako uticala na njihov izbor u kupovini.
Kada se povede reč o uticaju internet mimova, njihova sposobnost da pojednostave komplikovane stvari i brzo prenesu bilo koje mišljenje, stav ili tumačenje o temi koja se provlači kroz društvo neminovno „porodi“ pitanje da li su oni dobri ili loši. Kakav je predznak njihovog uticaja – pozitivan ili negativan?
Pošto se sve češće mogu čuti glasovi koji mimove smatraju samo kao još jedan oblik propagande, parafraziraćemo odgovor koji je dao Edvard Bernajs, autor kapitalno važnog dela „Propaganda“, suočen sa pitanjem da li je propaganda dobra ili loša. Primenjen na našu dilemu on bi glasio: internet mimovi, „poput većine stvari na ovom svetu, nisu ni dobri ni loši, već ih upotreba čini takvim.“
Nesumnjivo, mimovi često previše pojednostavljuju složene teme ili pitanja, što može dovesti do nesporazuma i zabluda ili do širenja lažnih informacija. Lažne informacije i tvrdnje upakovane u mimove mogu postati viralne, utičući tako na negativan način na javno mnjenje. Takođe, svođenjem debata na pojednostavljene, jednostrane šale, njima se može podsticati mentalitet „mi protiv njih“ i na taj način snažiti polarizacija između različitih društvenih ili političkih grupa.
Ismevajući kulturne i nacionalne simbole, tradiciju, običaje, jezike na neosetljiv ili uvredljiv način, mimovima se mogu suptilno, ili pak otvoreno promovisati predrasude i doprinositi širenju štetnih stereotipa vezanih za pol, rasu, religiju, nacionalnost. Pored toga, mimovi se mogu koristiti kao oružje za sajber uznemiravanje i maltretiranje pojedinaca. Mimovi koji se oslanjaju na podli humor mogu se zloupotrebiti za normalizaciju toksičnog onlajn ponašanja, dok se privatne slike ljudi zatečenih u sramotnim trenucima lako mogu bez njihovog pristanak pretvoriti u mimove i poslužiti za izvrgavanje tih pojedinaca ruglu pred velikom publikom.
Korišćenje privatnih fotografija, video zapisa ili informacija za pravljenje mimova, a bez pristanka te osobe, čak iako prvobitna namera nije bila zlonamerna, predstavlja kršenje privatnosti. Kršenje privatnosti, kroz neželjenu pažnju, može dovesti do niza emocionalnih problema i pada reputacije, naročito ako mim postane viralan. Jer kada se nečija slika samo jednom iskoristi za kreiranje mima, ona gubi kontrolu nad načinom na koji se on dalje širi i tumači.
Iako se na mimove koji inspirišu viralne „izazove“ često gleda kao na šale, njima se takođe može poslati pogrešna poruka u vidu normalizacije neodgovornog ponašanja. Internet mimovi povezani sa opasnim vratolomijama mogu da podstaknu ljude, posebno mlađu publiku, da uzmu učešća u određenom „izazovu“ bez potpunog razumevanja posledica takvog ponašanja. Ovakvi izazovi osim pravnih problema, mogu dovesti i do fizičkih povreda, a u nekim slučajevima, nažalost, i do tragičnih gubitaka života.
Nasuprot negativnim efektima internet mimova, pozitivni su ti koji, bar po našem mišljenju, odnose prevagu, te ćemo s njima završiti ovu priču. Mimovi ostvaruju dubok pozitivan uticaj na savremeno društvo tako što olakšavaju razmenu informacija, podstiču kreativnost, promovišu društveni angažman, šire svest i snabdevaju ljude neophodnom dozom humora koja im pomaže da se nose sa izazovima svakodnevnog života.
Zahvaljujući razvoju digitalne tehnologije, mimovi danas u svega nekoliko minuta mogu da proputuju svetom. Brzo šireći važne informacije oni ih tako čine veoma korisnim za komunikaciju tokom velikih događaja ili u hitnim slučajevima. Mimovi mogu uspešno da pojednostave složene teme. Čineći ih lakšim za razumevanje, mimovi doprinose širenju svesti o važnim društvenim i političkim pitanjima i problemima. Takođe, oni predstavljaju pristupačnu platformu za društveni i politički angažman.
Rastavljajući društvene i političke debate na jednostavne, brzo razumljive delove, oni podstiču ljude, naročito mlađu populaciju, koja se inače retko bavi tradicionalnim političkim sadržajima, da se uključe u diskusije i izraze svoje mišljenje o aktuelnim temama i događajima. Ova demokratizacija komentara omogućava da se čuju i dele različite perspektive i ideje.
Internet mimovi poseduju univerzalnu privlačnost koja prevazilazi kulturne i jezičke barijere. Iako oni obično nastaju u jednoj zemlji ili kulturi, mimovi se lako prilagođavaju i dele globalno, podstičući na taj način međukulturnu komunikaciju i razmenu. S druge strane, zahvaljujući oslanjanju na zajednička iskustva, interesovanja i specifična znanja, mimovi doprinose jačanju veza i negovanju osećaja pripadnosti kod članova manjih zajednica ili subkultura.
Kreiranje mimova često zahteva kreativnost i duhovitost. Podstičući ljude da osmisle originalan i duhovit sadržaj, mimovi promovišu kreativno razmišljanje i inovativan pristup rešavanju problema, dajući im tako priliku i prostor da izraze svoje ideje na pametan i zabavan način. Humor koji sadrže mimovi mami osmehe i može ljudima ulepšati dane, te ne čudi što oni često ljudima pružaju bezbrižan beg od pritisaka svakodnevnog života.
I na samom kraju navešćemo još jedan, pomalo iznenađujući pozitivan efekat. Pretvarajući životne izazove u šaljive sličice ili kratke video zapise, mimovi omogućavaju ljudima da se lakše nose sa stresom, anksioznošću i negativnim emocijama. Drugim rečima, internet mimovi mogu predstavljati podršku mentalnom zdravlju ljudi. Popularni mimovi koji se odnose na mentalno zdravlje podstakli su otvorene diskusije o ovoj temi, što je delovalo u pravcu normalizacije razgovora o mentalnim problemima i smanjenju stigmatizacije ljudi koji se sa njima suočavaju.
Izvori:
https://memeshapes.com/blogs/memes/the-evolution-of-internet-memes
https://www.academia.edu/3649116/Makes_a_Meme_Instead_A_Concise_History_of_Internet_Memes
https://www.quora.com/What-are-some-elements-of-great-memes
https://www.youtube.com/watch?v=bYJZA86dPEo
https://imgflip.com/memegenerator
https://www.bbc.com/future/article/20220928-the-surprising-power-of-internet-memes
Ostavi komentar