Države članice EU i strukturne reforme u domenu javne uprave (2. deo)

31/01/2025

Autor: dr Jelena Todorović Lazić

 

Kvalitet upravljanja i javna administracija jedne zemlje je ključni faktor u njenom ekonomskom učinku i blagostanju njenih građana. Efikasna javna uprava služi potrebama građana i preduzeća. Od suštinske je važnosti da organi javne uprave budu u stanju da se prilagode promenljivim okolnostima.

Generalni direktorat Evropske komisije za podršku strukturnim reformama (skraćeno GD REFORM) pomaže državama članicama EU da sprovode reforme u oblasti upravljanja i javne uprave pružanjem tehničke podrške. Podrška može biti usmerena na više oblasti od kojih će neke biti predstavljene u ovom radu.

DIGITALNA JAVNA UPRAVA

Digitalna transformacija javnih uprava je način da se pruže brže, jeftinije i kvalitetnije usluge. E-uprava poboljšava efikasnost i povećava prilagođenost i pristupačnost korisnicima. Takođe, E-uprava pomaže u promovisanju etičkih praksi i smanjenju rizika od korupcije.

Implementacija solidne e-uprave je srž razvoja e-uprave. Kada organi za donošenje odluka i nadzor budu uspostavljeni, države članice EU mogu definisati svoje strategije, arhitekture i okvire i nastaviti sa implementacijom. E-uprava ima snažan međuministarski aspekt jer zahteva pojednostavljenje administrativnih procesa u svim službama kako bi se zadovoljile potrebe građana.

Podrška u ovoj oblasti može da se realizuje na nekoliko načina:

  1. Pomaganjem administraciji da iskoristi nove digitalne tehnologije kako bi se prevazišao nedostatak interoperabilnosti IT sistema.
  2. Poboljšanjem usluga koje pružaju administracije država članica EU građanima, preduzećima i drugim upravama korišćenjem informacija i komunikacione tehnologije kao što je veštačka inteligencija.
  3. Dizajniranjem sistema digitalnog upravljanja i postavljanjem pravih okvira upravljanja.

Predstavićemo ukratko nekoliko primera iz EU prakse u ovoj oblasti:

    A)    SPROVOĐENJE DIGITALNE STRATEGIJE U ITALIJI

Direkcija za IT sisteme i inovacije italijanskog Ministarstva ekonomije i finansija je odgovorna za digitalnu transformaciju, promovisanje inovacija i pružanje IT usluga. Takođe, ona pruža zajedničke usluge obračuna plata i druge usluge širem italijanskom javnom sektoru. Svake godine upravlja isplatama u iznosu od oko 52 milijarde evra.

Nakon reforme administracije, pružanje usluga ljudskih resursa je centralizovano. Italijanska digitalna strategija je omogućila veliku digitalnu transformaciju sistema ljudskih resursa za zaposlene u javnom sektoru. Kao rezultat toga, baza klijenata Direkcije je povećana sa 2 miliona zaposlenih u 100 javnih organizacija na 3,3 miliona zaposlenih u 10.000 organizacija. GD REFORM je podržao dizajn reforme upravljanja koja je potrebna da bi se omogućile takve promene.

    B)  IZGRADNJA KAPACITETA ZA GLAVNOG SLUŽBENIKA ZA INFORMACIJE SLOVAČKE

Slovačka je uspostavila vladinog Službenika za informacije (CIO) odgovornog za digitalnu agendu. Ova kancelarija se fokusira na usluge e-uprave i IT sisteme za rešavanje niskog nivoa digitalizacije vlade i privrede. DG REFORM je pružio podršku Kancelariji CIO kako bi pomogao u razvoju čvrste strategije o digitalnim veštinama za mala i srednja preduzeća (MSP). Podrška je uključivala anketu i diskusije sa fokus grupama, prikupljanje dobrih praksi EU, izradu preporuka i plana tranzicije.

Projekat je rezultirao strategijom za CIO kancelariju sa kratkoročnim i dugoročnim preporukama za unapređenje digitalnih veština zaposlenih u malim i srednjim preduzećima.

PRAVOSUDNI SISTEMI

Efikasni pravosudni sistemi igraju ključnu ulogu u održavanju vladavine prava i osnovnih vrednosti EU. Oni su takođe važan strukturni element za okruženje pogodno za investicije i poslovanje. Stoga je poboljšanje efikasnosti nacionalnih pravosudnih sistema jedan od prioriteta EU.

Države članice EU se angažuju u reformama kako bi svoje pravosudne sisteme učinile efikasnijim. GD REFORM pruža praktičnu podršku za poboljšanje kapaciteta nacionalnih institucija za sprovođenje reformi u pravosudnom sektoru. GD REFORM takođe, olakšava razmenu najboljih praksi među državama članicama EU.

Podrška u ovoj oblasti može da se realizuje na nekoliko načina:

  1. Smanjenjem dužine sudskih postupaka, poboljšanje postupka stopa nerešenih predmeta i jačanje izvršenja presuda.
  2. Poboljšanjem pristupa sudovima, poboljšanje alata za procenu (npr. informaciono-komunikacionih tehnoloških sistema za predmete) i uvođenje standarda za blagovremenost i kvalitet presuda.
  3. Podrškom nezavisnosti pravosudnih sistema kroz unapređenje procedura za imenovanje, unapređenje i ocenjivanje sudija i tužilaca.
  4. Redizajniranjem raspodele predmeta u sudovima.

Predstavićemo ukratko primer iz EU prakse u ovoj oblasti:

     A)    ZAPOŠLJAVANJE I UNAPREĐIVANJE SUDIJA NA KIPRU

U kontekstu reforme pravosuđa, GD REFORM je podržao Kipar u stvaranju objektivnih kriterijuma za zapošljavanje, ocenjivanje i unapređenje sudija. Sa ekspertizom iz Nemačke, Holandije i Austrije, projekat je predstavio konkretne preporuke o tome kako da se ovi kriterijumi postave. Preporuke su zasnovane na uporednoj analizi najboljih praksi iz odabranih jurisdikcija i navele su kiparske vlasti da uvedu nove procedure za zapošljavanje, ocenjivanje i unapređenje sudija. Zapošljavanje novih sudija će uslediti nakon primene novog postupka i kriterijuma za izbor.

BORBA PROTIV KORUPCIJE

Etika u javnom životu počinje sa stavovima i vrednostima na vrhu administracije. U prvom redu, to je stvar same vlade i najviših rukovodilaca koji su izabrani da vode administraciju. Međutim, standardi etičkog ponašanja važe i za sve službenike. GD REFORM podržava države članice u uspostavljanju transparentnosti i odgovornosti u njihovoj administrativnoj praksi. Nudi praktičnu tehničku podršku za dizajn i primenu etičkih smernica i strategija i politika za borbu protiv korupcije i prevara. Podrška se pruža u svim fazama osmišljavanja i implementacije. U ovoj oblasti podrška može da se realizuje na nekoliko načina:

  1. Izradom i implementacijom strategija i akcionih planova za borbu protiv korupcije i prevara, uključujući definisanje indikatora za merenje uspeha.
  2. Izradom etičkih smernica (npr. o sukobu interesa ili disciplinskim merama) za jačanje integriteta javne uprave.
  3. Izradom sistema interne kontrole i interne revizije, strategija i metodologija za jačanje kontrolnog okruženja u javnim organima.
  4. Razvojem i modernizacijom struktura nabavki, standarda i sistema kako bi se obezbedilo dobro upravljanje nacionalnim budžetom i fondovima EU.

Predstavićemo ukratko nekoliko primera iz EU prakse u ovoj oblasti:

A)       OBUKA PROTIV KORUPCIJE U GRČKOJ

Ovaj projekat je pružio podršku grčkoj Nacionalnoj upravi za transparentnost u cilju unapređenja znanja javnih zvaničnika o najboljim međunarodnim praksama u borbi protiv prevare i korupcije. Ukupno, 550 tužilaca, sudija i istražitelja je prošlo obuku o temama kao što su prikupljanje dokaza o privrednim i korupcijskim krivičnim delima, povraćaj imovine i prijave imovine, analiza podataka i forenzičke istrage. Obuke su pomogle grčkim javnim zvaničnicima da steknu bolje razumevanje naprednih alata i tehnika za borbu protiv korupcije i prevare.

B)        INTERNA REVIZIJA U RUMUNIJI

GD REFORM je podržao Centralnu jedinicu za harmonizaciju za javnu internu reviziju u Rumuniji da poboljša rad sistema javne interne revizije i da ojača funkciju interne revizije. Projekat je podržao izradu nove Strategije javne interne revizije za period 2020–2024. Takođe je povećao profesionalne veštine internih revizora i ojačao okvir kontrole javnih finansija, posebno na lokalnom nivou.

Nova Strategija se sprovodi u cilju podrške sprečavanju prevare i korupcije i poboljšanja korišćenja raspoloživih resursa na centralnom i lokalnom nivou.

LJUDSKI RESURSI

Budžetska ograničenja vrše pritisak na državne službe da efikasno koriste oskudne resurse. U isto vreme, države moraju da odgovore na promenljive potrebe svojih građana. Stoga se administracija u državama EU podstiče da uspostave one sisteme ljudskih resursa (HR) koji promovišu prilike za učenje i razvoj karijere. U tom kontekstu, profesionalne strategije ljudskih resursa su ključne za privlačenje najkompetentnijeg osoblja. Alati za razvoj ljudskih resursa su, više nego ikada, ključna komponenta u izgradnji kvalitetne javne uprave i podsticanju ekonomskog rasta. Podrška u ovoj oblasti može da se realizuje na nekoliko načina:

  1. Definisanjem procesa i procedura za depolitizaciju i profesionalizaciju izbora top menadžera.
  2. Izradom dobrih praksi kako bi se osigurala interna mobilnost osoblja.
  3. Implementacijom sistema za procenu učinka državnih službenika.
  4. Dizajniranjem procesa planiranja ljudskih resursa u javnoj upravi kako bi se odgovorilo budućim potrebama ljudskih resursa.
  5. Sprovođenjem akcija upravljanja promenama, uključujući razvoj i primenu organizacionih strategija.

Predstavićemo ukratko primer iz EU prakse u ovoj oblasti:

  A)       INOVATIVNO UPRAVLJANJE LJUDSKIM RESURSIMA U IRSKOJ

Ovaj projekat je podržao Odeljenje za javnu potrošnju i reformu u njegovim naporima da uvede strateško upravljanje ljudskim resursima u irsku državnu službu. Nakon niza jedan na jedan sesija, diskusija i opsežnih procesa dizajna, projekat je pomogao da se razvije nacrt budućeg operativnog modela ljudskih resursa i plan rada za njegovu implementaciju. Kroz preraspodelu kapaciteta, upravljanje ljudskim resursima moći će da se fokusira na stvarna pitanja, kao što su strateško planiranje radne snage i upravljanje talentima. Štaviše, preporučeno stvaranje višesektorskog projektnog tima pomoći će u sprovođenju reformi u celoj državnoj službi.

UPRAVLJANJE EU FONDOVIMA

Nekoliko država članica EU suočava se sa kašnjenjem u implementaciji fondova EU, posebno Evropskih strukturnih i investicionih fondova (ESIF). Ovo je često uzrokovano slabim administrativnim strukturama, neadekvatnim kapacitetom programiranja i upravljanja i ograničenim veštinama dizajniranja projekata.

GD REFORM podržava države članice EU u povećanju njihovih kapaciteta za programiranje, upravljanje i implementaciju operativnih programa Evropskih strukturnih i investicionih fondova. Podrška u ovoj oblasti može da se realizuje na nekoliko načina:

  1. Izradom preporuka za prioritete politike i razvoja, uključujući regionalne specijalizacije.
  2. Izradom smernica za izradu efikasnijih operativnih programa fokusiranih na ulaganja u teritorijalni razvoj.
  3. Pružanjem aktivnosti izgradnje kapaciteta na nacionalnom, regionalnom i lokalnom nivou sa ključnim zainteresovanim stranama, međunarodnim ekspertima i predstavnicima drugih država članica EU radi generisanja političkog dijaloga i dobijanja povratnih informacija od kolega.

Predstavićemo ukratko primer iz EU prakse u ovoj oblasti:

       A)  UNAPREĐENJE IMPLEMENTACIJE EVROPSKOG FONDA ZA POMORSTVO I RIBARSTVO U ŠPANIJI

Implementacija Evropskog fonda za pomorstvo i ribarstvo (EFPR) u Španiji je doživela značajna kašnjenja, što je uticalo na apsorpciju fonda. Dva ključna identifikovana pitanja su složena šema upravljanja, koja uključuje nekoliko aktera na nacionalnom i regionalnom nivou, kao i teškoća da se primene odgovarajuća pravila na regionalne specifičnosti. GD REFORM je pružio tehničku podršku španskom upravljačkom organu EFPR-a. Glavni cilj projekta bio je da se unapredi kapacitet upravljanja i poboljša ukupni učinak i korišćenje fonda. Projekat je dao preporuke i akcioni plan za jačanje institucionalnih kapaciteta tela uključenih u upravljanje EFPR-om.

Ostavi komentar

Vaš komentar će biti proveren pre objavljivanja