Autor: dr Jelena Todorović Lazić
Evropska komisija je podeljena na odeljenja poznata kao Generalni direktorati (GD) koja se mogu uporediti sa odeljenjima ili ministarstvima na nivou nacionalne države. Svaki GD pokriva specifičnu oblast politike kao što su poljoprivreda ili pravosuđe i prava građana ili interne usluge kao što su ljudski resursi i prevođenje, a na njenom čelu je Generalni direktor koji je odgovoran Komesaru. Može se dogoditi da više Generalnih direktorata odgovara istom Komesaru.
Generalni direktorat Evropske komisije za podršku strukturnim reformama (skraćeno GD REFORM) pomaže državama članicama EU da osmisle i sprovode reforme kao deo napora ovih država da podrže otvaranje novih radnih mesta i održivi rast. Danas je GD REFORM angažovan u preko 1000 reformskih projekata u svih 27 država članica EU.
Od 2017. godine, GD REFORM upravlja namenskim programom – Programom podrške strukturnim reformama – sa budžetom od 222,8 miliona evra za period od 2017. do 2020. godine. Program je glavni izvor finansiranja projekata tehničke podrške u državama članicama EU i ne zahteva sufinansiranje. Države članice mogu da zatraže pomoć od Programa podrške strukturnim reformama u cilju sprovođenja:
- reformi koje je identifikovala Evropska komisija, na primer u svojim godišnjim preporukama ekonomske politike (proces „Evropskog semestra”);
- mera koje moraju da preduzmu za sprovođenje prioriteta EU i prava EU;
- reformi preduzetih na sopstvenu inicijativu.
GD REFORM državama članicama može obezbediti stručnu podršku i to u obliku:
- ekspertske misije i misije za utvrđivanje činjenica na terenu radi procene situacije;
- dijagnostičke analize i preporuke o načinima rešavanja situacije;
- razmena relevantnih najboljih praksi kroz seminare, konferencije i radionice.
GD REFORM koristi širok spektar stručnjaka iz nacionalnih administracija, međunarodnih organizacija, privatnih firmi i konsultantskih kuća, ili ekspertizu koja dolazi direktno iz Evropske komisije.
Generalni direktorat za podršku strukturnim reformama koordinira i pruža tehničku podršku koja je po meri država članica EU, u saradnji sa relevantnim službama Komisije. Podrška se prvenstveno pruža preko Instrumenta tehničke podrške. Cilj je podržati napore država članica da osmisle i sprovode reforme koje povećavaju otpornost, čime se doprinosi oporavku EU od krize koju je izazvala pandemija COVID-19, poboljšanju kvaliteta javnih usluga i vraćanju na put održivog i inkluzivnog rasta.
GD REFORM je odgovoran i za implementaciju Programa pomoći EU za zajednicu kiparskih Turaka i za praćenje Uredbe EU iz 2004. godine o zelenoj liniji razgraničenja.
Štaviše, GD REFORM je vodeća služba Komisije za široku i sveobuhvatnu temu javne uprave i upravljanja. Ovaj Generalni direktorat koordinira sprovođenje akcija Komisije za unapređenje Evropskog administrativnog prostora, kao odgovor na izazove sa kojima se ovaj prostor suočava. Ekspertska grupa za javnu upravu i upravljanje je platforma za olakšavanje dijaloga između Komisije i predstavnika država članica. Priručnik Komisije za kvalitetnu administraciju pruža referencu i resurse tako što upućuje čitaoce na postojeće politike EU i međunarodne prakse u oblasti javne administracije i upravljanja.
Javne uprave su pod sve većim pritiskom da se pozabave efektima „multi-krize”: od pandemije COVID-19 preko rata u Ukrajini, do klimatskih promena. Oni se takođe suočavaju sa trostrukim izazovom da sprovode pripreme društva i privrede za sve buduće šokove.
Komisija podržava javnu upravu u državama članicama EU nizom instrumenata: od strateške i operativne analize do dizajna i finansiranja reformi i investicija; od pružanja dokaza do saveta i uputstava relevantnih zainteresovanih strana, uključujući druge države članice.
Da bi ojačala ovu podršku i unapredila Evropski administrativni prostor, Evropska komisija je usvojila dokument pod nazivom ComPAct, koji čini skup akcija koje imaju za cilj da pomognu javnoj upravi da postane otpornija i inovativnija. ComPAct, istovremeno ima za cilj da ojača administrativnu saradnju među državama članicama, čime će omogućiti da se popune postojeće praznine u politikama i uslugama na evropskom nivou.
U okviru Komisije, GD REFORM koordinira široku i sveobuhvatnu temu javne uprave i upravljanja. On predsedava Grupom za kvalitet i inovacije javne uprave (IGPA), platformom službi Komisije za razmenu znanja i izgradnju sinergije između različitih inicijativa u vezi sa javnom upravom. GD REFORM doprinosi proceni funkcionisanja i učinka javne uprave, posebno u kontekstu:
- Evropskog semestra;
- Planova oporavka i otpornosti u okviru Instrumenta za oporavak i otpornost;
- mehanizma vladavine prava.
GD REFORM ima ulogu da razvija znanje Komisije o načinu na koji javne uprave u državama članicama EU funkcionišu, izazovima sa kojima se suočavaju i koji pristupi mogu pomoći da se poboljša njihovo funkcionisanje, a time i poverenje.
Upravljanje i javna uprava
Kvalitet upravljanja i javna administracija jedne zemlje je ključni faktor u njenom ekonomskom učinku i blagostanju njenih građana. Efikasna javna uprava služi potrebama građana i preduzeća. Od suštinske je važnosti da organi javne uprave budu u stanju da se prilagode promenljivim okolnostima.
GD REFORM pomaže državama članicama EU da sprovode reforme u oblasti upravljanja i javne uprave pružanjem tehničke podrške. Oblasti intervencije uključuju centralnu administraciju, lokalnu administraciju, digitalnu vladu, javne nabavke, bolju regulativu, pravosudni sistem, borbu protiv korupcije i prevara i bolju apsorpciju evropskih strukturnih i investicionih fondova. Takođe, GD REFORM je odgovoran i za koordinaciju aktivnosti Evropske komisije u oblasti upravljanja i javne uprave.
Javno upravljanje i bolje kreiranje politika
Ključni fokus tehničke podrške GD REFORM je poboljšanje učinka javne uprave. Efikasna javna administracija je preduslov za dobro upravljanje državom i ključni je pokretač rasta. Javna uprava koja dobro funkcioniše pruža solidnu platformu za razvoj poslovanja i obezbeđuje kvalitetne usluge građanima i profesionalcima. Ovo, zauzvrat, privlači investicije. Podrška u ovoj oblasti može da se realizuje na nekoliko načina:
a) Obezbeđivanjem međuministarske koordinacije radi poboljšanja dijaloga između državnih službi u kreiranju i sprovođenju javnih politika.
b) Poboljšanjem struktura i procesa kako bi se obezbedio dobar dizajn javnih politika zasnovanih na dokazima i analizama.
v) Kodifikacijom i planiranjem zakona kako bi se obezbedio dobar pravni okvir.
g) Nadgledanjem sprovođenja reformi kroz stvaranje snažnog sistema za upravljanje i praćenje.
Predstavićemo ukratko nekoliko primera iz EU prakse u ovoj oblasti:
A) LABORATORIJA ZA INOVACIJE I NADZOR REFORMI U LETONIJI
GD REFORM je podržao Državnu kancelariju Letonije u dizajniranju i uspostavljanju Laboratorije za inovacije u javnoj upravi. Osoblje ove Laboratorije obučili su stručnjaci iz privatnog sektora i Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD). Laboratorija je sada u potpunosti operativna i pomaže službama širom administracije u identifikaciji inovativnih rešenja za poboljšanje kvaliteta javnih usluga i kreiranja politike. Pored toga, GD REFORM je sarađivao sa Državnom kancelarijom kako bi se izgradio sistem upravljanja za nadgledanje sprovođenja reformi.
B) MEĐUMINISTARSKA KOORDINACIJA U GRČKOJ
GD REFORM pružio je podršku upravljačkim telima i javnim subjektima da poboljšaju međuresornu koordinaciju pojašnjavanjem procedura i povećanjem transparentnosti kroz priručnik za međuresornu koordinaciju. Ovaj priručnik je uključivao mapiranje procesa koordinacije, zadataka, operativnih koraka i šablona.
GD REFORM je takođe pomogao u jačanju međuinstitucionalne koordinacije za transpoziciju i implementaciju zakonodavstva EU tako što je mapirao nadležnosti relevantnih vlasti i davao preporuke za poboljšanje procesa.
Konačno, doprineo je uspostavljanju mreže koordinatora za evropske poslove u svim ministarstvima i obezbedio izgradnju kapaciteta za zvaničnike u cilju poboljšanja koordinacije sa Generalnim sekretarijatom za pravne i parlamentarne poslove i Ministarstvom spoljnih poslova Grčke.
Efikasnost pružanja usluga
Jaka i efikasna državna uprava je neophodan uslov za sprovođenje reformi, a upravljanje reformama je centralni element državne uprave.
Često postoji potreba za jačanjem upravljanja, koordinacije i planiranja na nivou centralne vlasti kako bi se osiguralo efikasno javno upravljanje. Ovakva poboljšanja omogućavaju efikasno praćenje reformi i ranu identifikaciju strateških pitanja. GD REFORM pomaže državama članicama EU u razvoju takvog upravljanja na strateškom i tehničkom nivou.
Podrška u ovoj oblasti može da se realizuje na nekoliko načina:
- Primenom administrativnih praksi zasnovanih na modernim pristupima usmerenim na korisnike, kao što su životni događaji i mapiranje putanja korisnika.
- Izradom i implementacijom strategija adminiAstrativnog pojednostavljenja i akcije za smanjenje birokratije za građane i preduzeća.
- Sprovođenjem funkcionalnih pregleda koji omogućavaju državama članicama da analiziraju važne segmente svojih javnih politika u cilju poboljšanja njihove efikasnosti i efektivnosti.
Predstavićemo ukratko jedan primer iz EU prakse u ovoj oblasti:
A) REFORMA SEKTORA UNUTRAŠNJIH POSLOVA U LETONIJI
U kontekstu letonskog Plana za reformu javne uprave iz 2020. godine, GD REFORM je podržao reorganizaciju sektora unutrašnjih poslova, koji čini najveći deo letonskog državnog budžeta. Uz ekspertizu koja je došla iz Estonije, Litvanije i Finske, projekat je predstavio konkretne predloge za reformu državne policije, državne vatrogasno-spasilačke službe i Kancelarije za državljanstvo i migracije. Preporuke za organizacione i funkcionalne promene, kao i predlog sistema za upravljanje učinkom trenutno su u primeni. Štaviše, projekat je doveo do daljih reformskih inicijativa i projekata u sektoru unutrašnjih poslova.
Ostavi komentar