Detaljno o marketingu na društvenim mrežama II

28/09/2023

Autor: Željko Injac, novinar

Suština je, kao i u svakom poslu, tako i u marketingu i advertajzingu na društvenim mrežama, poznavati ambijent gde se posao odvija. Poznavanje ambijenta društvenih mreža je zapravo ključno za uspešan marketing na njima. Ambijent društvenih mreža se odnosi na opšti kontekst i okolinu u kojoj se koriste društvene mreže. Ovo uključuje različite aspekte, od tehnološkog, infrastrukture i platformi, do socijalnih i kulturnih dinamika koje oblikuju korišćenje društvenih mreža.

Kulturna dinamika društvenih mreža odnosi se na način na koji se kultura i ideologija razvijaju i menjaju na internetu i društvenim mrežama. Društvene mreže imaju značajan uticaj na oblikovanje kulture i društva uopšte, i oni se nalaze u središtu raznih kulturnih debata i promena.

Društvene mreže omogućavaju brzu i laku komunikaciju među ljudima iz raznih delova sveta. Ova komunikacija oblikuje kulturne razmene i rasprostranjivanje ideja i informacija. Algoritmi društvenih mreža i algoritmi za preporuku mogu uticati na način na koji korisnici vide informacije i sadržaj. Ovo može dovesti do stvaranja filtera miljea, gde korisnici vide samo sadržaj koji potvrđuje njihova postojeća uverenja i kulturu.

Društvene mreže su platforme koje omogućavaju organizovanje društvenih pokreta i aktivizama. Pokazale su se kao moćni alati za organizovanje protesta, podizanje svesti o važnim društvenim pitanjima. Internet i društvene mreže omogućavaju laku distribuciju kreativnih sadržaja kao što su muzika, umetnost i video. Ovo omogućava novim umetnicima i kreatorima da dostignu globalnu publiku. Društvene mreže često spajaju ljude iz raznih kultura i društvenih konteksta. To može dovesti do kulturnih sudara i razmenjivanja ideja, ali i do konflikata i nesporazumevanja. Neki korisnici društvenih mreža koriste ove platforme za promociju i odbranu svojih kulturnih ideja i ideologija. Ovo može dovesti do kulturnih debata i aktivizma.

Društvene mreže mogu uticati na to na koji način se ljudi izražavaju i sporazumevaju. Novi izrazi, rečnici i stilovi komunikacije mogu nastati kao rezultat interakcije na društvenim mrežama i već nastaju.

Kulturna dinamika društvenih mreža je kompleksna. Ona može imati pozitivne i negativne efekte na kulture i društva, te oblikovati način na koji se ljudi izražavaju, komuniciraju i sarađuju na globalnom nivou.

Ambijent društvenih mreža uključuje različite platforme i aplikacije, kao što su Fejsbuk, Tviter, Instagram, Linkedin i druge. Tehnologija i funkcionalnosti ovih platformi utiču na način kako ljudi komuniciraju i dele informacije. Korišćenje društvenih mreža takođe zavisi od socijalnih dinamika i kulturnih običaja. Na primer, različite društvene grupe i generacije mogu imati različite načine komunikacije i interakcije na društvenim mrežama. Recimo, kod nas na društvenim mrežama, starije generacije su sklonije tekstualnim objavama i fotografijama, a mlađe video klipovima.

Društvene mreže često stvaraju virtuelne zajednice gde se ljudi sa sličnim interesima i vrednostima povezuju i dele iskustva. Mreže omogućavaju brzu i široku komunikaciju i deljenje informacija, što može uticati na širenje vesti, ali i formiranje stavova. Za preduzeća i brendove, društvene mreže predstavljaju važnu platformu za marketing i reklamu, što takođe oblikuje ambijent društvenih mreža.

Ambijent društvenih mreža se stalno menja i razvija, te ono što je aktuelno i relevantno može se vremenom menjati. Ovaj ambijent ima veliki uticaj na način kako korisnici formiraju interakciju i kako komuniciraju na društvenim mrežama. Ambijent društvenih mreža predstavlja bogato tlo za marketing i promociju proizvoda i usluga.

Upoznavanje ambijenta određene društvene mreže za ciljeve marketinga može biti istovremeno i komplikovano, i izazovno.

Društvene mreže su odličan način da se izgrade odnosi sa klijentima i stvori zajednica oko brenda. Zadovoljni klijenti često postaju privrženi brendu i preporučuju vaše proizvode i usluge drugima.

Ambijent društvenih mreža za marketing predstavlja izazov, ali i veliku priliku za preduzeća da dostignu i angažuju svoju audienciju na nove i kreativne načine. Planiranje i strategija su od suštinskog značaja za uspešan marketing na društvenim mrežama, kao i uključivanje poznavalaca određene mreže, tj. influensera.

Potrebno je naglasiti da nema jednog univerzalnog recepta za uspeh na društvenim mrežama, već treba da se primenjuju strategije koje najbolje odgovaraju vašem brendu i ciljevima.

Pomenuli smo u prethodnom izlaganju angažovanje influensera. Naravno, marketing na društvenim mrežama može da obavlja i pojedinac koji nije influenser. Barem danas postoje bezbrojni alati i mogućnosti koji olakšavaju doslovno svaki posao na internetu, no ipak je bolje imati „čoveka na terenu” koji poznaje taj teren i ima već formiran uticaj na publiku.

Influenseri na društvenim mrežama mogu biti moćan resurs za advertajzing i marketing kampanje. Iako imate sponzorisani sadržaj na društvenim mrežama, influenseri mogu doprineti da taj sadržaj ima bolji kontent, veću interakciju i bolji domet.  Influenseri mogu sarađivati sa brendovima i promovisati njihove proizvode ili usluge u svojim objavama. Ovo često uključuje postavljanje fotografija ili video zapisa na kojima koriste proizvode i objašnjavaju njihove prednosti.

Influenseri mogu koristiti afilijate marketing da promovišu proizvode ili usluge i zarade procenat od prodaže (rasprodaje) koju generišu korisnici koji prate njihove savete i linkove.

Oni takođe mogu organizovati igre i nagrade za svoje pratioce. Ovo može uključivati podelu proizvoda ili poklona od strane brendova, što privlači pažnju i angažuje auditorijum.

Influenseri mogu predstaviti jake i nesubjektivne recenzije proizvoda ili usluga. Pošto su često vidljivi kao eksperti u svojoj niši, njihove preporuke mogu imati veliki uticaj na odabir proizvoda od strane njihove publike.

Brendovi mogu sarađivati sa influenserima u kreiranju sadržaja koji će biti korisni i zanimljivi za njihove pratioce. Ovo uključuje stvaranje zajedničkih video zapisa ili prilagođenih kampanja.

Influenseri mogu podeliti svoja iskustva sa korišćenjem proizvoda ili usluga, što može uputiti brendove da isprave eventualne nedostatke ili da implementiraju poboljšanja.

Ključ uspeha influensera u advertajzingu i marketingu je stvaranje autentičnih i dozvoljenih sadržaja koji odražavaju njihov stil i vrednosti.

Ključno je da influenseri ostanu autentični i održavaju uverljivost kod svoje publike. Takođe, važno je da sarađuju sa brendovima koji odgovaraju njihovoj niši i interesovanjima, kako bi sadržaj bio prirodan i relevantan za njihovu publiku.

Influenseri treba da investiraju vreme i energiju u kreativnost svog sadržaja. Zanimljiv i upadljiv sadržaj često ima veći doseg i angažman.

Influenseri treba da koriste analitičke alatke na društvenim mrežama da prate efektivnost svojih kampanja. Ovo im omogućava da razumeju kako njihov sadržaj utiče na auditorijum i da ga prilagode u skladu sa rezultatima.

Trebalo bi da aktivno učestvuju sa svojom publikom, tj. da imaju konstantnu interakciju vezanu za marketing, odgovaraju na komentare i poruke, postavljaju pitanja i stimulišu dijalog. Veći angažman obično vodi do većeg uticaja.

Influenseri bi trebalo da rade na stalnom unapređenju svog sadržaja i profila na društvenim mrežama. To može uključivati praćenje novih trendova i tema koje interesuju njihovu publiku.

Ipak, moraju biti pažljivi u vezi sa etičkim aspektima svog rada. Potrebno je obeležavati sponzorisani sadržaj i otvoreno komunicirati o svojim odnosima sa brendovima.

Neophodno  je da se influenseri konstantno obrazuju i uče o trendovima u marketingu i društvenim mrežama. Ove platforme se brzo menjaju i važno je ostati informisan o novostima.

Pored glavnih društvenih mreža kao što su Instagram, Fejsbuk i Tviter, influenseri mogu istraživati i druge platforme kao što su TikTok, Linkedin, ili Jutjub, u zavisnosti od njihove ciljne grupe.

Influenseri koji razmatraju dugoročni uspeh potrebno je da izgrade strategiju koja ide dalje od samo sponzorisanih postova. Ovo može uključivati razvoj brenda i identiteta koji je poseban i zapamćen od strane publike.

Influenseri mogu igrati značajnu ulogu u advertajzingu i marketingu na društvenim mrežama ako pametno koriste svoj uticaj i broj pratilaca. Ključno je ostati autentičan, angažovan i podložan promenama u ovom brzo rastućem okruženju.

Stvorite priču o brendu. Ispričajte priču o vašem brendu koja će uključiti njegovu viziju, vrednosti i utemeljenje. Ličniji pristup može podržati bliži odnos sa vašim pratiocima.

Istraživanje novih mogućnosti za marketing na društvenim mrežama ključno je za ostvarivanje inovativnih i efikasnih strategija.

Pored upoznavanja ambijenta određene društvene mreže, nalaženja „čoveka na terenu” tj. influensera, poznavanja alata koje pruža svaka društvena mreža, praćenja konkurencije, kreiranja interakcije sa publikom, ključno za svaki dobar marketing svakako je kreativnost.

Kreativnost igra izuzetno važnu ulogu u marketingu i može biti od ključnog značaja za uspešnu kampanju. Kreativni marketing se odnosi na inovativne i neobične načine predstavljanja proizvoda ili usluge, privlačenje pažnje potrošača i stvaranje poželjnih percepcija i emocija.

Sadržaj je od suštinskog značaja u marketingu, i kreativan pristup u stvaranju tekstualnih, vizuelnih i multimedijalnih sadržaja može napraviti ogromnu razliku. Vizuelno atraktivni, smešni, upadljivi ili emocionalno moćni sadržaji često bolje privlače pažnju i podstiču angažman potrošača.

Kreativni marketing se najčešće sastoji od neočekivanih i iznenađujućih pristupa. Ovo može uključivati neobične reklame, interaktivne kampanje, viralni marketing i druge nestandardne tehnike.

Kreativni marketari istražuju nove kanale i platforme za promociju svojih proizvoda i usluga. Na primer, korišćenje socijalnih mreža, virtuelne realnosti, interaktivnih digitalnih iskustava može biti kreativan način za angažovanje potrošača.

Kreativnost se takođe primenjuje u brendiranju i kreiranju kampanja. Priče koje su vizuelno i narativno intrigantne mogu pomoći potrošačima da se emocionalno povežu sa brendom.

Kreativni marketing često koristi humor, iznenađenje i emocionalni apel kako bi se stvorila jaka veza između brenda i potrošača. Smešne ili zanimljive reklame mogu postati viralne i dobiti veliku pažnju.

Saradnja sa umetnicima, muzičarima, ilustratorima i drugim kreativcima može doneti nove i sveže ideje u marketing. Brendovi ponekada stvaraju umetničke instalacije, muzičke video klipove, ili modne kolekcije kako bi se istakli.

Kreativni marketing može da bude osnova za izgradnju unikalnih brendova i dugoročnu lojalnost potrošača.

Nakon dobro iskorišćene kreativnosti u marketingu na mrežama, još je bitno da se zaista dobro upozna publika kojoj se obraćamo. Bez poznavanja publike marketing na mrežama je uvek u riziku da napravi štetu brendu. Publika na mrežama je neumoljiva, često surova, zapravo ponaša se kao navijači na tribinama sportskih utakmica i najmanji kiks biće dugoročno štetan za brend. Publika uvek prepoznaje kvalitet, ali ono što je ključno, publika, odnosno ciljna grupa, ima jasnu identifikaciju sopstvene zajednice.

Ne možete se obraćati publici terminologijom i sadržajem koju ona ne razume ili je ne zanima. Potrebno je ući u dušu publike, shvatiti na osnovu interakcija šta ona očekuje, šta želi, šta podržava, šta voli, a šta ne voli, te u skladu s tim postavljati strategiju kampanje.

U kontekstu marketinga i komunikacije, termin „publika” se odnosi na grupu ljudi koja je ciljana za određeni marketinški ili komunikacioni uticaj. Publika može biti raznoobrazna i uključivati različite tipove grupa i osoba, a zavisi od specifičnog cilja i konteksta komunikacije. Ciljna publika (Target Audience) – ovo je grupa osoba koja će najverovatnije imati interes za proizvod ili uslugu koju marketar želi da promoviše. Odabir ciljne publike je ključan u marketingu kako bi se optimizovali resursi i efikasno komuniciralo sa potrošačima.

Organizacijska publika – ovo su druge kompanije, organizacije ili institucije koje mogu biti važne za biznis. Na primer, biznis može imati organizacijsku publiku u vidu potencijalnih partnera, dobavljača ili konkurencije.

Medijska publika – ova grupa uključuje novinare, medijske kuće i onlajn platforme koje mogu pisati o proizvodima ili uslugama kompanije. Interakcija sa medijskom publikom može pomoći u stvaranju pozitivnog medijskog prikaza brenda.

Interna publika – to su zaposleni i članovi organizacije. Komunikacija sa internom publikom je važna kako bi se zaposleni obaveštavali o važnim događajima i strateškim odlukama kompanije.

Opšta publika – ovo su osobe koje nisu specifično ciljane, ali su izložene marketiranju i komunikaciji kompanije. Opšta publika može biti važna za stvaranje opšteg brenda, imidža i reputacije.

Lokalna, regionalna i globalna publika – zavisno od biznis modela i geografske rasprostranjenosti, publika može biti lokalna, regionalna ili globalna. Različite strategije komunikacije moraju se primenjivati za svaki od navedenih nivoa.

Postoje i drugi specifični tipovi publike, kao što su akcionari, vladine institucije, društvene grupe, itd. Svaki od ovih tipova može biti od značaja za određeni biznis ili organizaciju.

Razumevanje svih ovih tipova publike i adaptiranje komunikacije i marketinških napora prema njima igraju bitnu ulogu u uspehu marketinških strategija i u izgradnji odnosa sa potrošačima i zainteresovanim stranama.

Ukratko, kvalitetan sadržaj na društvenim mrežama se obezbeđuje odgovornošću, detaljnošću i potrebom vaše audiencije. Obezbedite da vaš sadržaj ima dubinu, analizu i vrednost koja može korisno doprineti životu ili poslovnom radu vaše publike i imaćete uspešne kampanje na društvenim mrežama.

 

 

 

Ostavi komentar

Vaš komentar će biti proveren pre objavljivanja