Деспотица српска с калуђерским велом – Јефимија Милана Ракића     

28/11/2025

Аутор: проф. Мирјана Грдинић

 

Родољубива лирика Милана Ракића (циклус На Косову) настала је у време када је Ракић службовао у Приштини и посећивао цркве, манастире и сва она места која су у њему будила дух старога српства и сећања на историјску трагику нашег народа. Снагом родољубља и лепотом склада издвајају се песме: На Газиместану, Јефимија, Симонида, Наслеђе, Напуштена црква, Божур. Из њих проговара дух прошлости, мисао савременика, али и колективна драма нашег народа кроз векове. Милан Ракић је један од наших првих песника који поетизује ликове из наше средњовековне историје и културе, као што су песникиња Јефимија и Симонида, последња жена краља Милутина, чија је појава овековечена на фресци у Грачаници. Обе песме носе у себи боју средњег века, а Ракић песнички оживљава њихове трагичне судбине. Стање на Косову приказано је болом Јефимије, скромне монахиње, која је после косовског пораза доживела несрећну и усамљеничку судбину. Песма Симонида настала је у једном песничком сусрету са фреском манастира Грачанице, са чијег је лица непријатељски војник у годинама робовања и ратова ножем ископао њене дивно обојене и усађене очи. Стихови ових песама су пуни истанчаних родољубивих осећања и везаности песника за светлу историју предака, а у овом раду биће дат осврт само на песму Јефимија.

Јефимија, ћерка господара Драме
И жена деспота Угљеше, у миру,
Далеко од света, пуна верске таме,
Везе свилен покров за дар манастиру.

Покрај ње се крве народи и гуше,
Пропадају царства, свет васколик цвили.
Она, вечно сама, на злату и свили
Везе страшне боле отмене јој душе.

Векови су прошли и заборав пада,
А још овај народ као некад грца,
И мени се чини да су наша срца
У грудима твојим куцала још тада,

И у мучне часе народнога слома,
Кад светлости нема на видику целом,
Ја се сећам тебе и твојега дома,
Деспотице српска с калуђерским велом!

И осећам тада да, ко некад, сама,
Над несрећном коби што стеже све јаче,
Над пламеном које обухвата тама,
Стара Црна Госпа запева и плаче…

Песма нам доноси лирски уобличену причу из далеке прошлости о напаћеној, али достојанственој жени и уметници како би се актуализовала садашњост у којој живи лирски субјекат. У уводној (првој) строфи песник подсећа на историјско време и порекло Јефимије: она је ћерка господара Драме (једне области) и жена деспота Угљеше (погинуо у Маричкој бици 1381. године). Након Косовске битке и погибије кнеза Лазара, њеног заштитника, Јефимија бира усамљеништво, удаљеност од света, изолацију, постаје монахиња. Далеко од света, са дубоким миром и побожношћу у себи, она златном жицом везе свилен покров који треба да буде велики дар манастиру. А шта везе, коју поруку будућим генерацијама оставља, песник о томе – ни речи. Зашто? Све је речено у Похвали кнезу Лазару. Песника интересује духовни профил лирског субјекта (Јефимије); њено подвижништво, моћ воље да се, у драматичним историјским околностима, када све пропада, створи нешто непоновљиво, што ће се пренети у будућа времена и сачувати од заборава.

Управо тај моменат истакнут је у другој строфи – око ње народи се крве, једни друге сатиру, пропадају царства, свет под теретом патње и крви јеца, у хаосу се растаче. Само она, Јефимија, даноноћно наднета над оним што ради, у везу од златних нити, у сачуваној отмености, траг дубоког бола своје душе оставља за потомство, али на побожан и отмен начин. Бол због неслоге, због ропства, због свега што се издогађало и што ће тек бити са отаџбином и народом, а последњи стих друге строфе осликава њено истинско душевно стање: везе страшне боле отмене јој душе. Управо овај тренутак у песниковој имагинацији показује се као фасцинација и надахнуће. Дакле, у првом делу песме (прве две строфе) реч је о прошлом времену, о времену пропадања царства, при чему Јефимија у свилен покров уткива свој и национални бол, али у исти мах везом, као магијском радњом, бди над целим племеном чувајући његову духовност, али и континуитет колективног, духовног и личног памћења.

Потом се време помера векови су прошли и Ракић нас смешта на почетак 20. века, када патња српског народа не престаје. Патња коју је Јефимија још тада слутила и у себи носила као извесност још овај народ као некад грца. Песник, док је на Косову и док стоји пред оскрнављеним делима (цркве, фреске) и посматра свој народ у ропству, такође осећа бол. Бол у срцима представља лук који повезује песникову садашњост и далеку прошлост. И Ракић, из колективног памћења, призива Јефимијин лик и у свему се идентификује са њом: И мени се чини да су наша срца // У грудима твојим куцала још тада. Ракићу се чини да у Јефимијиним грудима чује не само одјек предака, већ далековидну Јефимијину слутњу и бригу за његове савременике. Ово померање наших срца (срца Ракићевих савременика) шест векова уназад, изузетно доприноси онеобичавању песме.

У завршном делу песме (претпоследњој, четвртој строфи) Ракић истиче постојање повезаности потомака и предака по патњи, због националног страдања. У тренуцима опасности која се надвила над српском нацијом, безизлаза (кад светлости нема на видику целом), лирски субјект се окреће прецима – не само Јефимији већ и њеном деспотском дому – и њиховој етици: Ја се сећам тебе и твојега дома, / Деспотице српска с калуђерским велом! И као што је некада Јефимија дозивала јунаштво преминулога Лазара, видећи у њему спас, тако се и данас лирски субјект узда у заборављену традицију и етику предака. У завршници песме, у песниковој имагинацији, док несрећна коб стеже све јаче и тама захвата све, Стара Црна Госпа запева и плаче у својој самоћи, бескрајној тишини. И тако увек изнова. И у овом данашњем историјском тренутку бол је исти: код деспотице Јефимије, песника Милана Ракића и читаоца који све то носи у своме бићу.

Јефимија, жена деспота Угљеше, двојако је представљена у Ракићевој песми: она је и историјска личност, са биографским подацима, али и песникиња, која у поетизацији свог осећања и колективног бола, на свиленом покрову, оставља можда најсликовитије сведочанство о страдању српског народа и трагедији која није задесила само оне који су на Косову (1389. године) изгинули и овенчали се венцем мученика, већ и оне који су за њима остали. У песми, и поред емотивне суздржаности песника, и даље остаје помало патетично изречено осећање како због страдања српске војске на Косову тако и због страха за опстанком живих. На тај начин Јефимија престаје бити само удовица деспота Угљеше и жена која је остала без заштитника кнеза Лазара, она постаје и велика мајка свих; фигура која кроз своја одрицања, подвижништво и уметничко дело манифестује своје осећање бола. Песник Милан Ракић га је препознао након више векова од њене смрти и у својој песми у тамним сликама изразио.

Песмом Јефимија, песник имплицитно поручује да косовско наслеђе не подразумева само завет, заклетву и позив на очување, већ и уметност која је манифестација величине једног народа, у миру просперитетног, у рату пожртвованог, а достојанственог у победи и у поразу. Слобода као традиција и стање свести не престаје да постоји у бићу појединца и народа, нити у његовој култури, што су доказале генерације које су учествовале у ратовима од 1912. до 1918, али и касније. Кад светлости нема на видику целом, неопходно је сачувати веру и наду, и баш као што то Ракић чини: Ја се сећам тебе и твојега дома, // Деспотице српска с калуђерским велом!, јер сећање је кључни поступак у освајању простора духовности. Везиља и песник су повезали етику историјског памћења са потребом да се истраје и опстане у тешким и мрачним временима. Песник нам је извукао поуке из прошлости за своје и времена која долазе, а на нама је да их златним нитима уткамо дубоко у себи, јер једино тако нећемо доћи у ситуацију да у нашој садашњости и будућности светлости нема на видику целом. Уколико негујемо културу сећања и поштујемо култ предака сећање ће наставити да живи кроз нас и за генерације које следе, али учинићемо и једно велико дело које ће нам омогућити да на небу видимо спокој обасјан светлошћу на лицу деспотице српске с калуђерским велом која вековима бди над нама.

Литература:

  1. Гавриловић, З. (1977). Милан Ракић – легенда о песимизму, у књизи: Записи о српским песницима, Београд
  2. Зборник радова Милан Ракић и модерно песништво, приредио Петковић Новица, Институт за књижевности и уметност, Учитељски факултет, Београд, 2007. година
  3. Ракић, М. (2004) Песме, Школска књига, Нови Сад
  4. Слијепчевић, П. (1957). Милан Ракић, сабрани огледи, Београд

Остави коментар

Ваш коментар ће бити проверен пре објављивања