Tribina „Revolucionarni jakobinizam Dimitrija Cenića“ održana je u ponedeljak, 22. oktobra, u klubu „Tribina mladih“ Kulturnog centra Novog Sada. Autor i predavač bio je dr LJubiša Despotović.
Na početku tribine, Despotović je naglasio da je Dimitrije Mita Cenić (1851–1888) najradikalnija politička i ideološka ličnost koja se pojavila u drugoj polovini 19. veka. U početku, on je bio pripadnik pokreta Svetozara Markovića.
– Međutim, vrlo brzo dolazi u sukob sa Markovićem i njegovim pristalicama zbog ideoloških razloga, ali i sopstvenog karaktera naklonjenog sferi političkog ekstremizma koji je kasnije nazvan revolucionarni jakobinizam – objasnio je autor tribine.
Cenić je bio pristalica najekstremnije grane socijalističke ideologije, kao jedne vrste totalitarnog političkog poretka koji podrazumeva ekonomsku jednakost građana i favorizovanje ekonomskog principa jednakosti, ostavljajući po strani ljudska prava i ljudske slobode. Bio je i poklonik socijalne revolucije i upotrebe najbrutalnijeg nasilja. Po Despotovićevom mišljenju, Cenić to nije postao slučajno. NJegov ekstremizam došao je do izražaja u sukobu sa pokretom Svetozara Markovića posle kontakata koje je imao u Rusiji, a najviše u Francuskoj i Švajcarskoj sa pripadnicima ruskog anarhističkog pokreta.
Cenić je bio pobornik profesionalnog revolucionarnog angažmana koji je oformljen na tradicijama francuskog jakobinizma. To je tipično jezuitski način posmatranja politike koji je često i kod nas pogrešno označavan kao makijavelizam, koji u svrhu ostvarenja vlastitih, ovoga puta revolucionarnih ciljeva, dozvoljava upotrebu svih sredstava. Čak i primenu najžešćeg revolucionarnog nasilja.
Zbog tog svog ekstremizma, Cenić nije došao u sukob samo sa pokretom Svetozara Markovića kojem je i sam pripadao, nego i sa radikalima Nikole Pašića. Svoj list „Radnik“ koristio je za obračun sa „Samoupravom“, listom Svetozara Markovića, a potom i sa radikalima.
Despotović je predavanje završio citirajući pisca i političkog filozofa Nikolu Miloševića, koji je objašnjavao koliko može da bude pogubna ideologija, koliko je opasno postati ideološki vernik i kakvi se sve zločini mogu izroditi iz toga.
Ostavi komentar