event_note Трибине
08.04.2019 - 08.04.2019 access_time 18.00

Tрибина „Милован Ђилас – дисидентско политичко наслеђе“ 8. априла у клубу „Трибина младих“

location_on Трибина младих
event_note Трибине
08.04.2019 - 08.04.2019 access_time 18.00

Tрибина „Милован Ђилас – дисидентско политичко наслеђе“ 8. априла у клубу „Трибина младих“

location_on Трибина младих

Tрибина „Милован Ђилас – дисидентско политичко наслеђе“ биће одржана у понедељак, 8. априла у 18 часова у клубу „Трибина младих“ Културног центра Новог Сада. Аутор и предавач је мср Огњен Карановић, историчар.

Најједноставније, могли бисмо да поновимо тврдњу да је Милова Ђилас после 1954. године доживео политички и духовни „преображај“. Међутим, био би то, заиста, само баналан и површан поглед на политичке и професионалне делатности дисидента Милована Ђиласа у годинама након његовог разлаза са Комунистичком партијом Југославије и југословенским партијско-државним организмом у чијем креирању је и сам учествовао. Тако, Владимир Дедијер у анализи личности Милована Ђиласа за основу узима психо-антрополошке каракетристике динарско-планинског подручја, позивајући се притом на радове еминентних научника попут Јована Цвијића и Фернана Бродела. По његовим запажањима, Милован Ђилас је припадао типичном примеру виолентних динарских личности, са снажним темпераментом, наглашеним емоцијама, али и склоношћу ка честим и наглим променама расположења и ставова и разним врстама крајности. Такав ментални склоп нужно је у пракси рађао фанатичност, нетактичност, еуфоричност и непромишљеност, али истовремено и искреност, непосредност, оданост и посвећеност идејама и ставовима, ма какви они у датом тренутку били. Уочавајући особине динарског менталитета, Владимир Дедијер бележи карактеристична запажања Фернана Бродела, по којима планина, као уточиште, представља земљу слободних људи, али је истовремено и фабрика људи за туђу употребу. У сукобу Партије и Ђиласа утицаја су имали различити фактори, почев од новоформираних личних утисака код Ђиласа о будућности и сврсисходности КПЈ и идеологије чији је иста била носилац, затим различитих карактера потоњег дисидента и његових дојучерашњих сабораца, другова и сарадника на челу са Брозом, животног искуства, вредности и васпитања, до различитих политичких погледа, као и погледа на свет и живот. За разлику од Тита и Партије, Ђилас у суштини није био политичар већ идеалиста, који се вечито борио између писца и идеолога, политике и литературе. Тито је за разлику од њега би сурови прагматик, коме је политика представљала вештину могућег и императив успеха, како личног (у смислу социјалне промоције којој је тежио од детињства) до државнoг, посебно на спољнополитичком пољу. Са друге стране, Милован Ђилас са својим идејама и идеалима, динарском виолентном природом, жестоким темпераментом, фанатизмом и идеализмом, на крају није био дорастао политичким изазовима сложеног и осетљивог времена у којем је живео. Међутим, у свом дисидентском животу, у коме се преобратио од радикалног марксисте до комунистичког реформатора; од комунистичког реформатора до социјалисте; и од социјалисте до социјалисте и демократе, продуковао је једну нову политичку доктрину, коју смо дужни да данас исправно вреднујемо. На предстојећим разговорима у оквиру Трибине младих Културног центра Новог Сада покушаћемо да откријемо, због чега име Милована Ђиласа многи делови данашњих генерација грађана Србије, перцепирају као персонализовани израз истинског профила српства.

Остави коментар

Ваш коментар ће бити проверен пре објављивања