event_note Izložba
03.11.2020 - 15.11.2020 access_time 19.00

Izložba „Izgubljena misao“ Alene Klaćikove od 3. novembra u klubu „Tribina mladih“

location_on Tribina mladih
event_note Izložba
03.11.2020 - 15.11.2020 access_time 19.00

Izložba „Izgubljena misao“ Alene Klaćikove od 3. novembra u klubu „Tribina mladih“

location_on Tribina mladih

Izložba „Izgubljena misao“ autorke Alene Klaćikove biće otvorena u utorak 3. novembra u 19 časova u klubu „Tribina mladih“ Kulturnog centra Novog Sada, uz propisane mere zaštite, i moći će da se pogleda do 15. novembra.

 

 

Izgubljena misao

Sklonost Klaćikove ka vizuelizaciji psiholoških utisaka prepoznata je i u prethodnim serijama njenih radova. Psihološki portreti apstrahovani do čistog kolorističkog i kompozicionog balansa bili su suptilne studije karaktera. Njeni radovi ovoga puta nisu tu da nahrane potrebe za vizurom jednog apstraktnog sklada. Oni su ritmični zapisi mentalnih procesa koje posmatrač može čitati i razumevati poput teksta. Oni su vizuelne formule mišljenja. Intimni su i šokantni kao ideja, uzbudljivi su i diskontinuirani koliko i tok misli, te neočekivani kao zaključci. Oni nijednim aspektom svoje aktualizacije ne zahtevaju dopadanje – hladnoća digitalnog medija i električni kolorit zastupaju ne poetičnost, već činjeničnost. Njeni radovi su vest, obaveštenje. Oni su ponovo portreti, ali ne karaktera, već pojedinačnih misaonih operacija.

Na pasivnost i obamrlost koja preovladava nad svim ostalim čovekovim osećanjima u momentu kada se davi u moru nepotrebnih informacija i nakaradnih vizuelnih sadržaja – umetnica reaguje borbeno. Ona portretiše greške misaonog procesa i nemogućnost istrajavanja na efektan način. U duhu odmerenosti i nenametljivog intelekta koji joj je svojstven, Klaćikova konkretizuje problematične segmente umnog procesuiranja informacija. U želji da ih objasni i „izleči“, ona ih precizno formuliše kroz ekspresivne i uznemirujuće zapise grafičkih listova.

Mada smo skloni da neposrednost izraza pripišemo slici, a na grafiku gledamo kao produkcijsku delatnost, čini se da su u ovom slučaju slikarski i grafički medij dobili drugačije funkcije. Pre svega, treba obratiti pažnju na usklađenost medija u tehničko-tehnološkom aspektu kako u odnosu na koncept, tako i u njihovom međusobnom odnosu – depersonalizovana digitalna reč sa jedne strane i sintetička podloga za akrilnu sliku sa druge simbolišu taj bezimeni, masovno upotrebljavani i neprirodni materijal koji puni naša iskustva. Ne razlikujući izvore, naši misaoni procesi sažvakaće i preraditi sve. Međutim, u pokušaju prebiranja sećanja, donošenja odluke ili traženja inspiracije, sadržaj će se prikazati korumpiranim. Pamćenje će rezultirati selektivno, koncentracija je nestabilna, a volja oslabljena. Ova izložba zadužila je grafički medij za ovaj neposredni izveštaj o procesu. Škripuće linije nejasnog porekla, strmoglave dinamičnosti i isprekidanog toka svedoče nesigurnoj i neočekivanoj putanji jedne misli. Sa druge strane, slikarski medij u kombinaciji sa odlučnom reljefnom nivelacijom bojene površine zauzeo je konačni stav o tome kako izgleda novi sadržaj, kao kolaž od ostataka sećanja i asocijacija. Sirovi generički kolorit grafika koje opisuju fluorescentne talase glavobolje smiren je u Poljima snova ohlađenim od dnevne digitalne zasićenosti.

Alena Klaćikova novom serijom radova iskreno i jasno sugeriše kako izgledaju dnevna psihička kolebanja, rastrojstvo i gubitak fokusa. Ona ukazuje da su svima svojstvene teskobe, mada potmulo nesnosne i učestale, često zamagljene nevažnim sadržajima. Pokušaj da se one osveste može izazvati frustraciju, ali nas zasigurno vodi korak bliže pronalaženju izgubljene misli.

Mina Rakidžić

 

 

Alena Klaćikova je rođena 1991. godine u Novom Sadu. Završila je osnovne studije na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, na Katedri za grafiku, u klasi Anice Radošević, 2014. godine. Iste godine upisuje master studije i završava ih 2016. Pored grafike intenzivno se bavi slikarstvom i crtežom. Višegodišnji je stipendista Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, kao i stipendista Fonda za mlade talente „Dositeja”. Član je SULUV-a od januara 2015. godine. Priredila je šest samostalnih izložbi i učestvovala na šezdesetak kolektivnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Dobitnik je više nagrada za postignut uspeh u okviru studija, nagrade „Koreni”, kao i treće Senfelder nagrade za izuzetna ostvarenja iz oblasti litografije u Nemačkoj. Od 2019. radi kao asistent u Galeriji „Bel Art” u Novom Sadu.

Ostavi komentar

Vaš komentar će biti proveren pre objavljivanja