event_note Изложба
24.04.2018 - 05.05.2018 access_time 19.00

Изложба „20 (ћириличких) типографских писама“ Лазара Димитријевића од 24. априла у Клубу „Трибина младих“

location_on Трибина младих
event_note Изложба
24.04.2018 - 05.05.2018 access_time 19.00

Изложба „20 (ћириличких) типографских писама“ Лазара Димитријевића од 24. априла у Клубу „Трибина младих“

location_on Трибина младих

Изложба „20 (ћириличких) типографских писама“ Лазара Димитријевића биће отворена у уторак, 24. априла у 19 часова у Клубу „Трибина младих“ Културног центра Новог Сада. Изложба ће трајати до 5. маја.

Писмо је средство просторне и временске комуникације. У ширем смислу то је сваки систем видљивих облика (слика, симбола, знакова и њихових комбинација) намерно произведених у сврху меморисања и обавештавања; у ужем смислу, то је систем знакова, који представљају одређене елементе говорног језика.

Према речима професора Драгана Пешића, данашњи графички дизајнери и типографи имају удобност да користе савремене дигиталне алате, па се поред традиционалних облика, број стилова типографских писама непредвидљиво умножава, подстакнуто свакодневно новим захтевима масовних комуникација. Наше урбано и медијско окружење преплављено је словима.

Лазар Димитријевић  се дуги низ година бави типографијом, премда је доцент на предмету из области Писмо, на ФИЛУМ-у у Крагујевцу. Уметник као главни циљ типографије поставља како чин поновног коришћења типографског материјала (дигиталних знакова) тако и намеру да у типографију унесе дозу савремене естетике. Поред тога, Лазар тежи постизању читалачког комфора, као и стављању фонта у службу маркетиншке комуникације.

Још као студент, дипломским радом фонта Бајка, Лaзар је открио своју страст и комплексност стварања у овој области. Ова фамилија серифног фонта пројектована је на извору класичне барокне традиције, али допуњена оригиналним бајколиким пиктограмима, флоралним иницијалима и орнаментима, и поседује изузетан визуелно-реторички потенцијал.

Последњих година креирао је типографска писма, која доживљавају велики успех. Један од најуспешнијих фонтова је фамилија пет слабих серифних фонтова Posterizer KG (Regular, Rounded, Inline, Sketch, Rough). Изглед графема је веће тежине, рационалан и гeометријски, али ипак са хуманистичким одликама, функционалан за постере, визуелне идентитете, кратке текстове, логотипе, рекламe… Декоративне санс серифне фамилије, vintage игледа, Mozzart Sketch (девет фонтова) и Mozzart Rough (пет фонтова), проистекле су из корпоративне фамилије писма Mozzart креиране за истоимену компанију. Natron, кондензовани санс сериф у две тежине, ретро атмосфере, благо заобљених облика глифова, садржи и колекцију готово три стотине пиктограма намењених амбалажи у прехрамбеној и текстилној индустрији.

Креирањем фонтова, типограф саопштава о уметности, и то не само садржајем свог текста, већ и обликом речи, којима је текст формиран. Исти дух прилагођености времену однегован је у сасвим супротној природи фонтова чије су скице израђене четком и тушем, или исцртани. Аутор је препознао захтеве модерних трендова, уз потврду великог броја корисника ових писама.  Више аутентичних, експресивних типографских писама ове групе, Workshop (Pencil, Brush, Marker), Omorika, Bali Beach, My Way, имају спонтан, гранџ, дух естетике ружног, неформалан дизајн. Оригиналан фонт на граници читљивости Oops, чине капљични ликовни елементи, који су на почетку били исписивани на стаклу. У овој групи писама фонт Drina, својом естетиком, доживео је велики успех. Носилац експресије овог фонта је ритам линија, које одају утисак звучних таласа.

Снази фонтова доприносе многобројни алтернативни глифови, лигатуре, симболи, пиктограми и орнаменти. Уметник, при стварању истих, јасно преноси уметничку намену и наглашава однос између дела и посматрача/корисника. Готово сва типографска писма, поред стандардне латинице и ћирилице, садрже дијакритичке знакове свих европских језика. Управо овакви модерни декоративни облици ћирилице, у односу на традиционалне и архаичне, доприносе њеној правој промоцији.

Цело подручје бављења типографијом Лазар представља кроз специфичну призму, он не приказује, већ доживљава, не понавља, него обликује, не узима, већ тражи. На тај начин његов опус представља занос у експериментисању и задовољство креирања нових типографских облика.

Александра Димитријевић, МА историчарка уметности

 

О аутору

Лазар Димитријевић

Рођен 1981. године у Бајиној Башти. Дипломирао на Филолошко–уметничком факултету у Крагујевцу 2008. на Катедри за графички дизајн. Од 2008. до 2013. године је био уметнички директор Dizajn studija BOX у Крагујевцу. Od 2008. године је на ФИЛУМ-у сарадник  у настави, а након две године и асистент проф. Драгана Пешића на предметима из области Писмо. 2014. године стиче наставничко звање доцент, од када води наставу на предметима Калиграфија и Типографија. Аутор је преко 40 типографских писама и учесник на преко 40 групних и самосталних изложби у земљи и иностранству. Добитник је међународних награда и признања, а неки од његових радова  публиковани су од стране реномираних издавача као што су Rockport, Communication Artс, ZEIX и Design House. Члан је УЛУПУДС-а од 2010. године. Посвећен писму и калиграфији, живи и ради у Крагујевцу.

 

 

Остави коментар

Ваш коментар ће бити проверен пре објављивања