NOVI SAD – Književnost, u svojoj suštini, nosi univerzalne poruke, ali se suočava s izazovom kako dopreti do novih generacija koje, u eri savremenih tehnologija, sve manje čitaju. Nastavnici i edukatori neprestano tragaju za načinima kako da školsku lektiru približe mladima. Jedan od inovativnih pristupa je „Lektira na radiju“, koncept u formi radio-drame, segment dramskog programa RTV-a.
On kombinuje tradiciju sa modernim medijima, stvarajući tako most između prošlih i budućih vremena. O ovom projektu, kao i o izazovima u nastavi književnosti, razgovarali smo s profesorkom Mirjanom Grdinić, stručnjakom za metodiku nastave književnosti i srpskog jezika, koja je podelila svoje iskustvo o projektu „Lektira na radiju“.
Izvor: RTV
Književnost u digitalnom dobu: Pristup novim generacijama
U današnjem svetu, gde dominiraju digitalni sadržaji i brzi tokovi informacija, osnovci i srednjoškolci sve ređe čitaju. Kako bi se ovaj problem prevazišao, profesorka Grdinić smatra da je neophodno koristiti multimedijalne pristupe kako bi im školska lektira bila što interesantnija i pristupačnija. „Vaš projekat „Lektira na radiju“ upravo predstavlja jedan od vidova medija koji bi učenicima svakako bio interesantan u razumevanju poruke i emocija koje to delo sadrži u sebi, a samim tim bi ih podstaklo da samo delo i u celosti pročitaju“, objašnjava ona.
Projekt „Lektira na radiju“ u produkciji Radio- televizija Vojvodine omogućava učenicima da dožive književna dela kroz audio format, čime se aktivira njihova mašta i kreativnost. Slušajući radio-drame, učenici nisu ograničeni vizuelnim prikazima likova i scena, već su podstaknuti da sami stvore slike, što im omogućava da dožive delo na jedinstven način.
„Uvek je bolje kada im se ne nameće izgled junaka, situacija već ih podstičemo da oni na osnovu onog što čuju razviju svoju sliku o delu koja ostaje trajna i razlikuje se od ostalih koji su slušali određeno delo. Istovremeno slušajući učenici bogate svoj rečnik što je takođe izuzetno važno“, kaže profesorka Grdinić dodajući da „time u kasnijoj analizi dela, u razgovoru sa učenicima, dolazi do sučeljavanja i razmene iskustava i spoznaja o samom delu“.
Dramski program Radio-televizije Vojvodine, u okviru projekta „Lektira na radiju“, do sada je oživeo i lektire za šesti razred, poput „Kaljavi konj“ Vesne Aleksić kao i lektiru za peti razred osnovne škole „Zelenbabini darovi“ Ivane Nešić. Krajem maja očekuje se i klasik „Antigona“ za prvi razred srednje škole.
Izvor: RTV
Ispunjenje izazova u nastavi lektire
Kada je reč o izazovima u nastavi književnosti, profesorka Grdinić navodi da se svaki razred ponaša kao posebna priča, te da je prilagođavanje različitim interesovanjima učenika ključ uspeha.
„Uspevala sam zahvaljujući svojoj širini da ih preduhitrim u njihovoj nezainteresovanosti tako što sam im davala određene istraživačke zadatke koji su predstavljali izazov za njih, pa nesvesno tragaući za rešenjima, to jest odgovorima oni su pročitali deo, a ubrzo i celu lektiru“, naglašava ona.
Iako se čini da mladi ljudi nemaju interesa za lektiru, profesorka Grdinić je uspela da ih motiviše koristeći aktuelne tehnike, kao što su istraživački radovi, među kojima je bilo i crteža, prezentacija, glume, performansa, kraćih eseja, povezivanje sa audio i video zapisima, kao i grupnih radova.
„Motivisanje za čitanje određenog dela je od izuzetne važnosti. Motivacija može biti samo jedna ili dve interesantne intrigantne rečenice koje im uputi profesor ili pak dobar, ali kratak video zapis što ne mora direktno biti vezano za samo delo“, dodaje profesorka.
Izvor: RTV
Radio-drame: Nova dimenzija angažovanja učenika
Jedno od pitanja koje postavljamo jeste kako bi postojanje lektire u formi radio-drame moglo da utiče na angažman učenika. Profesorka Grdinić smatra da bi ovakav oblik nastave imao ogroman uticaj, jer omogućava učenicima da na potpuno nov način dožive književna dela.
„Tradicionalne metode u eri informacionih tehnologija su zaista prevaziđeni, treba se prilagoditi vremenu u kojem živimo i savremenom učeniku koji sve želi da bude što brže i kraće, tako da vaš projekat treba da bude uključen u nastavni proces“, objašnjava ona.
Spoj tradicije i savremenih tehnologija
Kako bi se književnost sačuvala i prenosila novim generacijama, važno je da nastavne metode postanu što dinamičnije i pristupačnije. Kroz radio-drame, učenici ne samo da uče o knjigama, već i razvijaju veštine kreativnog razmišljanja, što će im koristiti tokom celokupnog obrazovanja.
„Lektira na radiju“ RTV-a predstavlja korak napred u procesu obrazovanja, koji omogućava da se bogatstvo književnih dela doživi na potpuno novi način, relevantan za mlade novog doba.
Likove u radio-drami Antigona tumači devet srednjoškolaca, studenata, polaznici dramske škole Teatar mladih Mišolovka.
Među njima su: Tara Jeftović – Antigona, Ena Vitomirović – Ismena, Euridika – Teodora Kuzmanov, Hemon – Marko Trivić, Tiresija – Pero Blažić, Kreont – Vasilije Zečević, Stražar – Mihajlo Gucunja, Horovođa – Marko Glišić, Glasnik – Pavle Mazalica.
Izvor: RTV
Muziku za dramu komponovao je kompozitor Lazar Novkov.
Urednica i dramaturškinja je Divna Stojanov.
Остави коментар