СВЕ ИМА СВОЈЕ ЛИЦЕ И НАЛИЧЈЕ – прича Изврнута рукавица Милорада Павића

23/05/2025

Аутор: проф. Мирјана Грдинић

 

Милорад Павић сматра се след­­беником Борхеса, јер је у својим делима, уносећи у њих научно и фантастично, обликовао прозне форме и умет­ни­чке светове који не престају да збуњују и плене читаоце сву­да у свету. У прилог томе могу се навести речи Јасмине Михајловић која његове приче пореди са компјутерским видео-играма и наставља: Код њих је простор привидно неограничен, тако да се симулира бескрајност. Преласком из нивоа у ниво, одозго – одоздо, лево – десно, решавају се загонетке и сакупљају сазнања да би се од мозаика добила целина, а то могу само мајстори игре (Михајловић: стр. 2108). Зато је битно нагласити да кад једном закорачите у књижевни свет Милорада Павића, тешко да ћете из њега више икада изаћи. Упознаћете свет препун тајни, закорачићете у лавиринт препун огледала и маски које како каже Пијановић представљају: метафоре људске судбине и пута који се рачва у мноштво стаза, чинећи неизвесним човеков пут ка циљу (Пијановић: 477). Тако Павић гради своје паралелне очуђене светове претварајући их у тајну пред којом се налазе и приповедач и читалац, али унутар тих светова готово да нема приче без познатог назива места, историјског догађаја, личности из наше прошлости или савременика, наших светиња, грађе из културне историје, чувених датума и свега другог што је евокација и документарна подлога његових прича.

Мотив „извнуте рукавице” у истоименој збирци прича симболизује преокретање устаљених приповедних структура и очекивања читалаца. Павић користи технику деконструкције и реконструкције наратива, при чему мења редослед догађаја, почетке и крајеве прича, стварајући ефекат „извнуте рукавице”. Ова метафора указује на унутрашњу страну приче, скривене слојеве значења и алтернативне перспективе које се отварају читаоцу. На тај начин захваљујући овом мотиву Павић у својим причама позива читаоца на активно учешће у тумачењу и састављању приче. У суштини, може се рећи, мотив „извнуте рукавице” код Павића симболизује преиспитивање стварности, идентитета и времена, позивајући читаоца да сагледа свет из другачије, унутрашње перспективе.

За боље разумевање овог мотива послужиће анализа приче Изврнута рукавица где Павић у свом необичном књижевном свету оживљава лик Доситеја Обрадовића и дочарава његову просветитељску улогу на само њему својствен начин. „Свијет се не да тако лако преточити у законе физике, особито оне Стојковићеве, коју – у причи Изврнута рукавица – чита Алекса, Карађорђев син и Доситејев уче­ник. Свака ствар има и своју сјенку, и неку тајну у тој сјенци; свака ствар увијек нуди нешто ново и дотад невиђено нашем опажању, крије неко мало фантастично чудо. Ствар има и своја „прикључења”, и своје преображаје, јер је „једна ствар само грех неке друге ствари”. Физика, дакако, има своју истину, али то није цијела истина; ос­та­ло је не­што и „с оне друге стране”. Та друга страна је, међутим, код фан­та­сти­ча­ра, а на­ро­чито код Павића, често само трик, досјетка, али досјетка чија се чар те­шко ос­по­ра­ва чак и када је, као у причи Изврнута рукавица, тајна у томе да се при­ча ис­при­ча „с лица”, па да се изврне на „наличје”; да се и формом приче прати на­слов и слика изврнуте рукавице” (Делић: 54). Однос између два лица рукавице налик је односу између оригинала и његове изврнуте копије. Међутим, Павић оставља читаоцу да од лица и наличја приче створи своју оригиналну причу, али и могућност да сваким новим читањем приче и разрешењем загонетки, откривањем скривених тајни које се крију у њој своју причу надограђује, јер како каже Доситеј у причи: човек, ако ће и по стотину пута ствар или вештество у руку имати, опет ће сваким посмотренијем ново и неопажено што наћи моћи (Павић: 310).

Мотив рукавице представља почетну тачку приповедања, али и тачку којом се завршава прича, те се тако увиђа да је у овој причи присутна кружна композиција приповедања. На почетку приче Доситеј не може да пронађе своју рукавицу „постављену зеленом свилом”, а на крају приче добијамо разрешење: она је све време била ту поред њега, „била је изврнута на зелено наличје и загубила у зеленој простирци”.

Доситеј је у овој причи књижевни лик, кроз који Павић у­казује да je свет пун тајни, а тајне су као ловачке замке разапете ме­ђу нама. (Павић: 305) Свет је, као и Па­вићева прича, препуна тајни, али да бисте уопште зако­рачили на пут откривања тих тајни морате знати: Твоја прошлост крије се у твом ћутању, твоја садашњица у твом говору, а твоја будућност у твојим по­греш­ним корацима (Павић: 310). Један погрешан ко­рак од стране Доситеја при чекању лађе на Дунаву – клобук окачи о једну грану – произвео је многа фантастична дешавања и про­будио разна сујеверја код на­ро­да, јер је Доситеј, отиснувши се лађом, на оба­ли оставио „црни невиђени предмет ока­­чен о дрво”. Када се Доситеј вратио са пу­та Алекса му рече: Учитељу, толико сујеверица изазива ваш вијенски клобук, онај шешир од псе­ће длаке, више но све виле и вукодлаци у три тома Стојковића Фисике (Павић: 307).

Доситејев одговор на ово сујеверје гласи: удар који се чује, никад није јак удар (Павић: 307), покушавајући да објасни да је једна ствар само грех друге ствари (Павић: 307). Алек­са схвати да је крајње време да их учитељ разувери, да им отвори очи ума, да здрави разум зацари у њиховим главама, да покаже како тенџера не само да не може никог удавити, но да је обичан клобук, што се на главу тиче (Павић: 309). Када „учитељ сиђе” до места где је оставио клобук осећао је „неписмене погледе на себи”, а Па­вић метафориком изврнуте рукавице дефинише преображај ликова кроз следеће Доситејеве речи: Чудо, шта све човек у дугом веку дочекати неће; да се прометне у другог и да мора остати и даље оно што је био и што већ није, као посувраћена рукавица (Павић: 308).

У другом делу приче Доситеј наставља и делом нам открива значење ових својих речи: Но, пошао сам тим путем, ваља ми вући напред, или ми се хо­ће, или неће. Мудри се на свету не примећују, јер они знају да мудрост треба кри­ти по сваку цену, као порок или паре (Павић: 309). Његова мудрост се огледа и у одговору на Алек­сино питање – када ћемо истребити сујеверја у народу: Погледај! Даљина но­­ћна изгледа сада као прошлост; није доступна нози, него успоменама (Павић: 310).

На основу кратког приказа приче може се уочити да клобук или шешир представља централни мотив целе приче – судар народних веровања са рационалистичким погледом на свет. Појава клобука у причи требала је да наговести долазак новог укуса, тј. нове моде у Европи, али оно што је он произвео у причи је мноштво сујеверја код народа, који је једном шеширу дао магијску, фаталну моћ и паганска својства, јер народ зазире од свега што је ново и страно. Иако је успео да просветли народ окупљен око шешира и разувери их у његову магичну моћ, Доситеј на крају првог дела приче страда од шешира баш онако како је народ и приповедао. На овај начин ауторитет разума се довео у питање, те није случајно што Доситеј проговара у другом делу приче и каже:  човек, ако ће и по стотину пута ствар или вештество у руку имати, опет ће сваким посмотренијем ново и неопажено што наћи моћи (Павић: 310). Ова мисао нам указује на немогућност човека да у потпуности јасно сагледа стварност или да дође до коначне истине.

Поред шешира (клобука) и рукавице /„изврнуте рукавице” у причи су присутна и два не мање битна мотива: чизме без дна и прстен са огледалом уместо камена. Чизме без дна симболишу пут знања који нема краја, као бунар без дна, а мноштво је оних који остају ускраћени за знање и остају непросвећени. Затим, прстен са огледалом уместо камена, где прстен симболише моћ, статус, титулу, али и знање, огледало омогућава да се види лична истина, тј. истина коју сваки човек носи у себи. Сви наведени мотиви имају своје лице и наличје, односно имају своје две огледне стране, баш као и Павићева прича која се може читати из два правца, с почетка и са краја – двосмерност.

У првом делу приче читалац има утисак да је то једна обична прича са с једносмерним током. Међутим, Павић изненађује читаоца и од сре­ди­не приче излагање тече унатраг ка почетку. Тако су у другом делу фрагменти, за­­менивши места, остали смисаоно повезани, али стварају сасвим нову целину са дру­­гачијим почетком и крајем, као и другачијим током догађаја. Дакле, блокови текста који су у првом делу приче изгледали сасвим узглобљени, као да су потом одлебдели у простор и затим се наново слегли, попут измешаних карата, нап­ра­вив­ши нове везе међу собом и променивши значење целини (Михајловић: Павић и хипербелетристика). На овај начин Павић за­почиње игру са читаоцем коме није дато само да сазна причу, него да у њој има активну улогу. Одабраним начином читања читалац не бира само свој пут кроз причу, већ јој посредно даје форму и ток, исход и смисао. Оваквим начином грађења приче Павић поставља питање: која страна приче је копија, а која оригинал? Павић ово питање оставља отворено чиме омогућава читаоцу ширину у тумачењу дела. И на крају долази се до закључка да је Павић Доситејев просветитељски дух покушао да оживи и прикаже кроз ову причу на један сасвим другачији, али себи својствен начин, уводећи фантастичне мотиве, као и нов начин читања приче – свака прича има своје лице и своје нали­чје, као што је има и рукавица, свака од њих задржава своју форму и намену, али не и изглед.

Литература:

  1. Делић, Ј. (1991). Хазарска призма, Просвета, Октоих, Дечје новине и Досије, Београд.
  2. Михајловић, Ј. Павић и хипербелетристика, khazars.com
  3. Михајловић, Ј. Слојеви и значења у „Гвозденој завеси” Милорада Павића, Књижевност, Год. 42, Св. 12, 1987, 2107–2113.
  4. Павић, М. (2008). Све приче, Завод за уџбенике, Београд.
  5. Пијановић, В. (2008). Приче Милорада Павића, поговор у књизи: Павић, М, Све приче, Завод за уџбенике, Београд.

Остави коментар

Ваш коментар ће бити проверен пре објављивања