Autor: prof. Mirjana Grdinić
Milorad Pavić smatra se sledbenikom Borhesa, jer je u svojim delima, unoseći u njih naučno i fantastično, oblikovao prozne forme i umetničke svetove koji ne prestaju da zbunjuju i plene čitaoce svuda u svetu. U prilog tome mogu se navesti reči Jasmine Mihajlović koja njegove priče poredi sa kompjuterskim video-igrama i nastavlja: Kod njih je prostor prividno neograničen, tako da se simulira beskrajnost. Prelaskom iz nivoa u nivo, odozgo – odozdo, levo – desno, rešavaju se zagonetke i sakupljaju saznanja da bi se od mozaika dobila celina, a to mogu samo majstori igre (Mihajlović: str. 2108). Zato je bitno naglasiti da kad jednom zakoračite u književni svet Milorada Pavića, teško da ćete iz njega više ikada izaći. Upoznaćete svet prepun tajni, zakoračićete u lavirint prepun ogledala i maski koje kako kaže Pijanović predstavljaju: metafore ljudske sudbine i puta koji se račva u mnoštvo staza, čineći neizvesnim čovekov put ka cilju (Pijanović: 477). Tako Pavić gradi svoje paralelne očuđene svetove pretvarajući ih u tajnu pred kojom se nalaze i pripovedač i čitalac, ali unutar tih svetova gotovo da nema priče bez poznatog naziva mesta, istorijskog događaja, ličnosti iz naše prošlosti ili savremenika, naših svetinja, građe iz kulturne istorije, čuvenih datuma i svega drugog što je evokacija i dokumentarna podloga njegovih priča.
Motiv „izvnute rukavice” u istoimenoj zbirci priča simbolizuje preokretanje ustaljenih pripovednih struktura i očekivanja čitalaca. Pavić koristi tehniku dekonstrukcije i rekonstrukcije narativa, pri čemu menja redosled događaja, početke i krajeve priča, stvarajući efekat „izvnute rukavice”. Ova metafora ukazuje na unutrašnju stranu priče, skrivene slojeve značenja i alternativne perspektive koje se otvaraju čitaocu. Na taj način zahvaljujući ovom motivu Pavić u svojim pričama poziva čitaoca na aktivno učešće u tumačenju i sastavljanju priče. U suštini, može se reći, motiv „izvnute rukavice” kod Pavića simbolizuje preispitivanje stvarnosti, identiteta i vremena, pozivajući čitaoca da sagleda svet iz drugačije, unutrašnje perspektive.
Za bolje razumevanje ovog motiva poslužiće analiza priče Izvrnuta rukavica gde Pavić u svom neobičnom književnom svetu oživljava lik Dositeja Obradovića i dočarava njegovu prosvetiteljsku ulogu na samo njemu svojstven način. „Svijet se ne da tako lako pretočiti u zakone fizike, osobito one Stojkovićeve, koju – u priči Izvrnuta rukavica – čita Aleksa, Karađorđev sin i Dositejev učenik. Svaka stvar ima i svoju sjenku, i neku tajnu u toj sjenci; svaka stvar uvijek nudi nešto novo i dotad neviđeno našem opažanju, krije neko malo fantastično čudo. Stvar ima i svoja „priključenja”, i svoje preobražaje, jer je „jedna stvar samo greh neke druge stvari”. Fizika, dakako, ima svoju istinu, ali to nije cijela istina; ostalo je nešto i „s one druge strane”. Ta druga strana je, međutim, kod fantastičara, a naročito kod Pavića, često samo trik, dosjetka, ali dosjetka čija se čar teško osporava čak i kada je, kao u priči Izvrnuta rukavica, tajna u tome da se priča ispriča „s lica”, pa da se izvrne na „naličje”; da se i formom priče prati naslov i slika izvrnute rukavice” (Delić: 54). Odnos između dva lica rukavice nalik je odnosu između originala i njegove izvrnute kopije. Međutim, Pavić ostavlja čitaocu da od lica i naličja priče stvori svoju originalnu priču, ali i mogućnost da svakim novim čitanjem priče i razrešenjem zagonetki, otkrivanjem skrivenih tajni koje se kriju u njoj svoju priču nadograđuje, jer kako kaže Dositej u priči: čovek, ako će i po stotinu puta stvar ili veštestvo u ruku imati, opet će svakim posmotrenijem novo i neopaženo što naći moći (Pavić: 310).
Motiv rukavice predstavlja početnu tačku pripovedanja, ali i tačku kojom se završava priča, te se tako uviđa da je u ovoj priči prisutna kružna kompozicija pripovedanja. Na početku priče Dositej ne može da pronađe svoju rukavicu „postavljenu zelenom svilom”, a na kraju priče dobijamo razrešenje: ona je sve vreme bila tu pored njega, „bila je izvrnuta na zeleno naličje i zagubila u zelenoj prostirci”.
Dositej je u ovoj priči književni lik, kroz koji Pavić ukazuje da je svet pun tajni, a tajne su kao lovačke zamke razapete među nama. (Pavić: 305) Svet je, kao i Pavićeva priča, prepuna tajni, ali da biste uopšte zakoračili na put otkrivanja tih tajni morate znati: Tvoja prošlost krije se u tvom ćutanju, tvoja sadašnjica u tvom govoru, a tvoja budućnost u tvojim pogrešnim koracima (Pavić: 310). Jedan pogrešan korak od strane Dositeja pri čekanju lađe na Dunavu – klobuk okači o jednu granu – proizveo je mnoga fantastična dešavanja i probudio razna sujeverja kod naroda, jer je Dositej, otisnuvši se lađom, na obali ostavio „crni neviđeni predmet okačen o drvo”. Kada se Dositej vratio sa puta Aleksa mu reče: Učitelju, toliko sujeverica izaziva vaš vijenski klobuk, onaj šešir od pseće dlake, više no sve vile i vukodlaci u tri toma Stojkovića Fisike (Pavić: 307).
Dositejev odgovor na ovo sujeverje glasi: udar koji se čuje, nikad nije jak udar (Pavić: 307), pokušavajući da objasni da je jedna stvar samo greh druge stvari (Pavić: 307). Aleksa shvati da je krajnje vreme da ih učitelj razuveri, da im otvori oči uma, da zdravi razum zacari u njihovim glavama, da pokaže kako tendžera ne samo da ne može nikog udaviti, no da je običan klobuk, što se na glavu tiče (Pavić: 309). Kada „učitelj siđe” do mesta gde je ostavio klobuk osećao je „nepismene poglede na sebi”, a Pavić metaforikom izvrnute rukavice definiše preobražaj likova kroz sledeće Dositejeve reči: Čudo, šta sve čovek u dugom veku dočekati neće; da se prometne u drugog i da mora ostati i dalje ono što je bio i što već nije, kao posuvraćena rukavica (Pavić: 308).
U drugom delu priče Dositej nastavlja i delom nam otkriva značenje ovih svojih reči: No, pošao sam tim putem, valja mi vući napred, ili mi se hoće, ili neće. Mudri se na svetu ne primećuju, jer oni znaju da mudrost treba kriti po svaku cenu, kao porok ili pare (Pavić: 309). NJegova mudrost se ogleda i u odgovoru na Aleksino pitanje – kada ćemo istrebiti sujeverja u narodu: Pogledaj! Daljina noćna izgleda sada kao prošlost; nije dostupna nozi, nego uspomenama (Pavić: 310).
Na osnovu kratkog prikaza priče može se uočiti da klobuk ili šešir predstavlja centralni motiv cele priče – sudar narodnih verovanja sa racionalističkim pogledom na svet. Pojava klobuka u priči trebala je da nagovesti dolazak novog ukusa, tj. nove mode u Evropi, ali ono što je on proizveo u priči je mnoštvo sujeverja kod naroda, koji je jednom šeširu dao magijsku, fatalnu moć i paganska svojstva, jer narod zazire od svega što je novo i strano. Iako je uspeo da prosvetli narod okupljen oko šešira i razuveri ih u njegovu magičnu moć, Dositej na kraju prvog dela priče strada od šešira baš onako kako je narod i pripovedao. Na ovaj način autoritet razuma se doveo u pitanje, te nije slučajno što Dositej progovara u drugom delu priče i kaže: čovek, ako će i po stotinu puta stvar ili veštestvo u ruku imati, opet će svakim posmotrenijem novo i neopaženo što naći moći (Pavić: 310). Ova misao nam ukazuje na nemogućnost čoveka da u potpunosti jasno sagleda stvarnost ili da dođe do konačne istine.
Pored šešira (klobuka) i rukavice /„izvrnute rukavice” u priči su prisutna i dva ne manje bitna motiva: čizme bez dna i prsten sa ogledalom umesto kamena. Čizme bez dna simbolišu put znanja koji nema kraja, kao bunar bez dna, a mnoštvo je onih koji ostaju uskraćeni za znanje i ostaju neprosvećeni. Zatim, prsten sa ogledalom umesto kamena, gde prsten simboliše moć, status, titulu, ali i znanje, ogledalo omogućava da se vidi lična istina, tj. istina koju svaki čovek nosi u sebi. Svi navedeni motivi imaju svoje lice i naličje, odnosno imaju svoje dve ogledne strane, baš kao i Pavićeva priča koja se može čitati iz dva pravca, s početka i sa kraja – dvosmernost.
U prvom delu priče čitalac ima utisak da je to jedna obična priča sa s jednosmernim tokom. Međutim, Pavić iznenađuje čitaoca i od sredine priče izlaganje teče unatrag ka početku. Tako su u drugom delu fragmenti, zamenivši mesta, ostali smisaono povezani, ali stvaraju sasvim novu celinu sa drugačijim početkom i krajem, kao i drugačijim tokom događaja. Dakle, blokovi teksta koji su u prvom delu priče izgledali sasvim uzglobljeni, kao da su potom odlebdeli u prostor i zatim se nanovo slegli, poput izmešanih karata, napravivši nove veze među sobom i promenivši značenje celini (Mihajlović: Pavić i hiperbeletristika). Na ovaj način Pavić započinje igru sa čitaocem kome nije dato samo da sazna priču, nego da u njoj ima aktivnu ulogu. Odabranim načinom čitanja čitalac ne bira samo svoj put kroz priču, već joj posredno daje formu i tok, ishod i smisao. Ovakvim načinom građenja priče Pavić postavlja pitanje: koja strana priče je kopija, a koja original? Pavić ovo pitanje ostavlja otvoreno čime omogućava čitaocu širinu u tumačenju dela. I na kraju dolazi se do zaključka da je Pavić Dositejev prosvetiteljski duh pokušao da oživi i prikaže kroz ovu priču na jedan sasvim drugačiji, ali sebi svojstven način, uvodeći fantastične motive, kao i nov način čitanja priče – svaka priča ima svoje lice i svoje naličje, kao što je ima i rukavica, svaka od njih zadržava svoju formu i namenu, ali ne i izgled.
Literatura:
- Delić, J. (1991). Hazarska prizma, Prosveta, Oktoih, Dečje novine i Dosije, Beograd.
- Mihajlović, J. Pavić i hiperbeletristika, khazars.com
- Mihajlović, J. Slojevi i značenja u „Gvozdenoj zavesi” Milorada Pavića, Književnost, God. 42, Sv. 12, 1987, 2107–2113.
- Pavić, M. (2008). Sve priče, Zavod za udžbenike, Beograd.
- Pijanović, V. (2008). Priče Milorada Pavića, pogovor u knjizi: Pavić, M, Sve priče, Zavod za udžbenike, Beograd.
Ostavi komentar