NASTANAK I RAZVOJ TURISTIČKIH AGENCIJA

17/11/2020

Autor: dr Dunja Demirović Bajrami

Nastanak prve turističke agencije vezuje se za Englesku i prvu polovinu 19. veka, kada su promene koje je donela industrijska revolucija podstakle pojavu prvih organizovanih putovanja. Naime, razvoj saobraćaja (pojava parne lokomotive, parobroda, automobila) i industrije (skraćenje radnog vremena i povećanje nadnica), bitno je uticao na ekonomiju Engleske, ali i na socijalne promene kojima su bili zahvaćeni gotovo svi društveni slojevi (osiromašeni seljaci prelaze u gradove i zapošljavaju se kao industrijski radnici, formira se buržoaska klasa).

Osnivač prve turističke agencije je Tomas Kuk (Thomas Cook). Prvo putovanje, sa unapred postavljenim programom i kalkulacijom, organizovao je 5. jula 1841. godine. Naime, kao sekretar saveza antialkoholičarskih društava, došao je na ideju da organizuje jednodnevni izlet do mesta Lafboro (Loughborough), gde se održavao godišnji kongres. Koristio je usluge železničkog prevoza po povlašćenoj ceni od jednog šilinga, i dodatne usluge kao što je tradicionalni popodnevni čaj. Ukupno 570 ljudi su bili učesnici na ovom prvom organizovanom putovanju. Podstaknut dobrim rezultatima nakon prvog putovanja, Kuk je 1845. godine osnovao svoju putničku agenciju. Sa železničkom kompanijom Midlend (Midland) je zaključio ugovor po kome mu je ova kompanija stavila na raspolaganje svoje prevozne kapacitete. Svoja iskustva u organizovanju putovanja Kuk je koristio i u izradi propagandnih materijala koje je štampao u sopstvenoj štampariji.

U organizovanju, za ono vreme, izuzetno masovnih turističkih putovanja ka svim delovima sveta, Tomas Kuk stupa u poslovne odnose sa brojnim partnerima (hotelima, železnicom, brodskim kompanijama i drugim). Radi lakše saradnje vrlo rano uvodi jedinstvene instrumente u poslovanje. Već 1868. godine uvodi hotelski kupon, preteču današnjeg vaučera, koji su putnici koristili za plaćanje hotelskog smeštaja i ishrane, a do 1895. godine ovaj sistem je bio široko prihvaćen i kuponi su se koristili u blizu 2.000 hotela širom sveta.

Drugi značajan poslovni instrument bio je Circular Note – preteča današnjeg putničkog čeka, izdat 1874. godine. Ovaj bezgotovinski instrument plaćanja omogućavao je turistima da nabave lokalnu valutu u zamenu za novčanicu koju je izdavao Kuk.

Nakon smrti Tomasa Kuka 1892. godine, agencija pod nazivom Tomas Kuk i sin (Thomas Cook & Son) ostaje u porodičnom vlasništvu do 1928. godine, kada je došlo do pripajanja železničkoj kompaniji Compagnie Internationale des Wagons-Lits et des Grands Express Européens. Posle Drugog svetskog rata, tačnije 1948. godine, agencija prelazi u državno vlasništvo. Nakon poslovnih gubitaka koje je agencija imala u periodu od 1970. do 1972. godine, britanska vlada prodaje kompaniju Tomas Kuk i od tada se ona nalazi u vlasništvu konzorcijuma Midlend banke. Međutim, 1992. godine, treća po veličini banka u Nemačkoj, Westdeutsche Landesbank, i veliki nemački turoperator LTU Group Holding GmbH preuzimaju kompaniju Thomas Cook Group, da bi 1995. godine pomenuta nemačka banka postala jedini vlasnik. U narednom periodu usledile su dalje kupoprodajne transakcije koje su se odnosile na kupovinu dela vlasništva, i to uglavnom od strane nemačkih kupaca. Druga po veličini turoperatorska grupacija na nemačkom tržištu – C&N Touristic AG preuzima 2000. godine Thomas Cook Group i posluje pod novim imenom Thomas Cook AG. Sredinom 2007. godine dolazi do daljih integracija i nastaje jedna od vodećih turističkih kompanija u svetu – Thomas Cook Group plc. Danas, ova agencija ima oko 20 miliona korisnika koje uslužuje 27.000 zaposlenih u brojnim poslovnicama u 17 zemalja sveta. Kompanija je bila i zvanični sponzor Olimpijskih i Paraolimpijskih igara u Londonu 2012. godine.

Omasovljenju turističkih putovanja na području SAD doprinela je putnička agencija osnovana 1850. godine. NJen vlasnik je bio Henri Vels, a sedište agencije pod nazivom American Express Company bilo je u NJujorku. U početku su u ovoj kompaniji preovladavali špediterski poslovi, da bi kasnije sve više bili prisutni poslovi u vezi sa putovanjima i bankarski poslovi. Ova agencija je imala posebno veliku ulogu u uvođenju putničkog čeka u turističko putovanje, a danas se njeno ime vezuje sa imenom najrasprostranjenije kreditne kartice.

Na ostalim kontinentima, osnivanje prvih putničkih agencija se odvijalo sporije, te su prve agencije u Aziji osnovane u Indiji (Bombaj) i Japanu početkom 20. veka, dok je najstarija agencija u Južnoj Americi počela sa radom u Rio de Žaneiru 1928. godine.

Uloga turističkih agencija

Od svog nastanka, turističke agencije su prvenstveno obavljale aktivnosti u oblasti posredovanja u turističkom prometu. Osnovni zadatak bio je olakšavanje svih vidova putovanja, odnosno pružanje pomoći u njihovoj pripremi i izvođenju. Takve aktivnosti su obuhvatale pružanje brojnih informacija o samom putovanju, obezbeđenje karata za prevoz, rezervaciju smeštaja, ishrane i drugih potrebnih usluga. U ukupnim poslovima agencija u tom periodu dominirali su oni vezani za putovanje (otuda natziv putnička agencija).

Promene koje su se odigrale na turističkom tržištu, uticale su i na razvoj agencijske delatnosti. Uloga agencija kao posrednika je i dalje važna, ali sve veći značaj dobija delatnost organizovanja turističkih putovanja. Kvalitativno nova uloga turističkih agencija je vezana za ponudu sopstvenog proizvoda — paket-aranžmana (kombinacija dve ili više turističkih usluga) i prodaje po zbirnoj ceni. Cene ovih aranžmana su relativno niske i uticale su na omasovljenje turističke tražnje i njeno usmeravanje ka organizovanim putovanjima.

Nova uloga agencija u podeli rada na turističkom tržištu bila je rezultat ekonomskog interesa ostalih nosilaca turističke ponude, prvenstveno hotelskih i saobraćajnih preduzeća kojima je značajno olakšan plasman sopstvenih kapaciteta. S druge strane, brojne su prednosti bile i za potrošače — turiste (organizacije putovanja i niske cene).

Široko prihvaćena definicija putničkih agencija je: „Privredno preduzeće koje usluge trećih preduzeća, potrebnih za putovanje i boravak, posreduje turistima, ili te usluge nudi u posebnim kombinacijama kao nove sopstvene usluge“. Navedena definicija ukazuje na dve najvažnije uloge agencija na turističkom tržištu:

  • posredničku – niz različitih poslova koje agencija obavlja u ime i za račun neposrednih pružalaca usluga, obezbeđujući tako usluge putnicima i turistima, i
  • ulogu organizatora putovanja – agencija kreira i na tržištu prodaje sopstveni proizvod — turistički aranžman.

          Prvobitni naziv putničke agencije je bio prvenstveno vezan za putovanje. Međutim, razvoj agencijske delatnosti jača njihovu ulogu kao organizatora turističkih putovanja. NJihov doprinos turističkom prometu je bio i ostao veoma značajan. U tom smislu, agencije se na turističkom tržištu pojavljuju u ulozi savetnika, propagatora, posrednika i preduzetnika. Tako se izdvajaju četiri osnovne funkcije turističke agencije:

  1. informativno-savetodavna – pružanje korisnih informacija putnicima i turistima u vezi putovanja: mogućnosti korišćenja pojedinih vidova saobraćaja, kvalitet i cene različitih vrsta smeštaja, carinska i pasoška regulativa, prirodne, kulturno-istorijske i druge atraktivnosti na destinacijama… Informacije koje se pružaju su besplatne, a one moraju biti tačne, precizne i ažurne. Kako bi obavila ovu aktivnost, agencija koristi sopstvene propagandne materijale (time predstavlja svoju ponudu), ali i materijale drugih pružalaca turističkih usluga (redovi vožnje, cenovnici hotela…);
  2. posrednička – obavljajući poslove u okviru ove funkcije u svoje ime, ali za tuđ račun. Turističke agencije preuzimaju i ulogu prodavca na malo za brojne učesnike na strani turističke ponude, i za to dobijaju nadoknadu. Ti poslovi se odnose na:
  • putovanje (rezervacija i prodaja voznih karata za sve vrste prevoznih sredstava);
  • boravak (rezervacija smeštaja i ishrane, rezervacija i prodaja karata za razne manifestacije, posete muzejima, izložbama, prodaja karata za izlete i razgledanja);
  • ostale usluge (posredovanje kod najma putničkih motornih vozila – rent-a-kar, posredovanje u osiguranju putnika i prtljaga, menjački poslovi, prodaja suvenira i turističkih publikacija, posredovanje u iznajmljivanju sportske opreme, itd), i
  • prodaja turističkih aranžmana iz programa drugih turističkih agencija.
  1. organizatorska – delatnost organizatora putovanja predstavlja proces u kome turoperatori kombinuju u jedinstvenu celinu turističke usluge i plasiraju ih na tržištu kao sopstveni proizvod po jedinstvenoj ceni. Bitna karakteristika tako formiranih turističkih aranžmana je njihova relativno niska cena. Ona je uvek niža od zbira cena pojedinačnih usluga ukoliko bi se turista opredelio za individualno putovanje. Osnovni princip u poslovanju turoperatora zasnovan je na ekonomiji velikog obima. Organizatori putovanja zakupljuju potrebne prevozne i smeštajne kapacitete u velikom obimu i pri tom postižu relativno niske cene;
  2. propagandna – veliki turoperatori vrlo često imaju uticaj na ukupna kretanja na turističkim tržištima emitivnih zemalja, ulažući velika sredstva u ukupne promotivne aktivnosti i utičući na usmeravanje turističkih tokova i razvoj turizma na pojedinim destinacijama. Neki evropski organizatori putovanja su više doprineli povećanju inostranog turističkog prometa u pojedinim zemljama nego zvanični nosioci opšte propagandno-informativne delatnosti prema inostranstvu.

Za osnivanje i rad turističkih agencija neophodno je obezbediti poslovni prostor, opremu, finansijska sredstva i odgovarajuće ljudske resurse, odnosno kadrove. Uslovi  za osnivanje i obavljanje poslova turističke agencije propisani su nacionalnom zakonskom regulativom.

Za uslužne delatnosti je karakteristično uspostavljanje interpersonalnog kontakta kao sastavni deo procesa pružanja usluga. Iz toga proističe presudan uticaj ljudskog faktora na postizanje zadovoljstva potrošača. Takvu ulogu imaju i zaposleni u turističkim agencijama.

 

Razvoj turističkih agencija u Srbiji

Prva putnička agencija u Srbiji je osnovana 1919. godine, međutim, bila je inostrana. Naime, u Beogradu je otvorena filijala međunarodne kompanije Wagons Lits Cook, koja je vršila prodaju karata u domaćem i međunarodnom železničkom saobraćaju, uključujući i prodaju karata za korišćenje usluga spavaćih kola na Simplon-Orijent Ekspres vozu koji je prolazio i kroz Srbiju.

Prva domaća putnička agencija osnovana je 16. oktobra 1923. godine u Beogradu. Bio je to Putnik koji je formiran kao akcionarsko društvo. Glavni akcionari su bili Ministarstvo trgovine i industrije (u čijoj je nadležnosti bio i turizam), i Ministarstvo saobraćaja. Vrlo brzo po osnivanju, otvaraju se prve poslovnice u Sarajevu, Beogradu, Zagrebu i LJubljani. Prvobitni poslovi Putnika bili su prvenstveno vezani za prodaju karata za železnički prevoz van staničnih zgrada, a već do kraja tridesetih godina ima prilično razvijenu i receptivnu i inicijativnu delatnost. Za inostrane turiste organizuje putovanja u zemlji sa posetom velikim gradovima, poznatim banjama i primorskim turističkim mestima.

Najviše stranih turista je dolazilo iz Nemačke, tadašnje Čehoslovačke i Austrije. Domaći turisti, takođe, putuju u organizaciji Putnika po zemlji i u inostranstvo. Aktivnosti ove turističke agencije u propagiranju turizma su bile veoma zapažene, a izdanja prospekata, brošura i plakata su se ubrajala u red vodećih u Evropi toga doba. Agencija Putnik je učestvovala na brojnim izložbama u inostranstvu i u zemlji, imala je mrežu od 38 poslovnica i biletarnica u zemlji, a ostvarila je i uspešnu poslovnu saradnju sa brojnim turističkim agencijama, hotelskim i saobraćajnim preduzećima u inostranstvu.

Period dinamičnog razvoja turističkih agencija je započeo 1970-ih godina. Tada je osnovan veliki broj turističkih agencija u sastavu preduzeća iz drugih privrednih subjekata.  Tako je spoljno-trgovinsko preduzeće Generaleksport bilo osnivač jedne od najuspešniji jugoslovenskih agencija, Jugoturs (Yugoturs). Ona se razvila u turoperatora sa sedištem u nekoliko evropskih zemalja. Ovaj turoperator se specijalizovao za organizovanje turističkih aranžmana u jugoslovenskim turističkim destinacijama za strane turiste. Nacionalna avio-kompanija JAT osnovala je 1970-ih godina turoperatora Air Lift, sa ciljem bolje iskorišćenosti JAT-ovih aviona, a za turističke potrebe. Brojna preduzeća iz oblasti drumskog saobraćaja osnivaju turističke agencije (Lasta iz Beograda, Autosaobraćaj iz Kragujevca, Autoprevoz iz Čačka, Autoprevoz iz Vrnjačke banje, i drugi).

U procesu tranzicije i privatizacije dolazi do propadanja mnogih renomiranih agencija ili one gube dotadašnji status. Tako pored Putnika i Kompasa, kao agencija koje su poslovale u prethodnom periodu, javlja se još nekoliko većih i renomiranih privatnih agencija kao što su Kontiki, Argus, Big blue, i mnoge manje putničke agencije koje se bave nekim od agencijskih poslova. Neke od njih su specijalizovane, međutim, mnogo je veći broj onih koje vrše posredničke poslove.

Razvoj agencijskog poslovanja i sve veći broj turističkih agencija doveli su do formiranja prvog nacionalnog udruženja turističkih agencija u Beogradu 1954. godine, a od 1974. godine udruženje posluje pod imenom YUTA. YUTA okuplja više od 350 turističkih agencija, među kojima je najviše agencija sa sedištem u Beogradu i Novom Sadu. To ne iznenađuje, s obzirom da su ova dva gradska centra vodeća emitivna tržišta u Srbiji, ali i najznačajnije receptivne destinacije u zemlji.

 

Ostavi komentar

Vaš komentar će biti proveren pre objavljivanja