Prva tribina ciklusa “Univerzitet na prekretnici”

12/03/2013

Na Tribini mladih Kulturnog centra Novog Sada održana je prva u nizu tribina pod nazivom “Univerzitet na prekretnici” gde su se mahom studentskoj populaciji obratili profesori Miodrag Radović, Radoš Radivojević i Vladimir Katić. Prva tribina iz ovog serijala bila je posvećena temi školarina, odnosno potrebi za besplatnim školovanjem. Na početku je profesor Radović istakao da je “pravo na obrazovanje jedno od osnovnih ljudskih, Ustavom zagarantovanih prava još od vremena prosvetiteljstva”, ali i da se ideja o školovanju koje je besplatno i dostupno za sve naročito ustalila u zapadnoevropskim društvima posle studentske revolucije 1968. godine.

-Pokazalo se da obrazovni sistem kod nas nije formalno jednak za sve, iako primeri i istraživanja iz Evrope pokazuju da je u većini zemalja slučaj drugačiji. U takvim okolnostima, obrazovanje nije sredstvo demokratizacije, već se u okviru njega vrši pozicioniranje onih grupa koje akumuliraju fakultet. Država se dakle, našla zarobljena između dva koncepta, od kojih je, po jednom, besplatno obrazovanje javno dobro, dok po drugom, ono služi za kretanje na društvenoj lestvici – istakao je profesor Radović u razgovoru sa studentima.

Odgovarajući na pitanje studenata koje su to društvene okolnosti i momenati doveli do toga da se i profesori pomire sa uvođenjem sistema obrazovanja koji će eliminisati one koji nemaju novca da studiraju, profesor Katić je napomenuo da se ta promena dogodila devedesetih kada je “na jedan volšeban način uvedeno sufinansiranje studiranja od strane tada vladajuće garniture”.

-U tim trenucima državni budžet je bio prazan i preotperećen, a neki su zaključili da ga je najlakše napuniti tako što će se “udariti” po roditeljskom džepu. Famozno sufinansiranje jesu ideja i legat Mire Marković i Vojislava Šešelja, a sa tim legatom, gde imamo paradoks da je studiranje za nekoga besplatno, a a za nekoga ne, imamo do današnjeg dana – rekao je profesor Katić i naglasio da je na taj način studentima ugroženo osnovno pravo na obrazovanje, uz napomenu da “studenti imaju pravo da dignu glas kao što je to slučaj i u većini zemalja zapadne Evrope”.

Zaključeno je da je uvođenje nameta školovanja kao budžetskog tereta roditelja prošlo bez javne kritike i velike polemike, jer su tada i druge društvene vrednosti bile poremećene, ali i da je tendencija modernog društva da obrazovanje bude besplatno, kao što je to u Nemačkoj, Norveškoj, Škotskoj i mnogim drugim uređenim državama.

 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9lLnr4aFZjg[/youtube]

 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ysNhg3xepv4[/youtube]

 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lHE74hqeEa8[/youtube]

 

 

Komentari

Igorr Igorr

Najzad da su ova pitanja pokrenuta! S obzirom da je ovo bio početak, tribina je bila odlična i nadam se otvaranju i drugih tema.

Ostavi komentar

Vaš komentar će biti proveren pre objavljivanja