Трибина – Неуропсихолошки апсекти спавања

query_builder

 

Трећину живота проведемо спавајући, што говори колико спавање има утицаја на наше функционисање у свакодневном животу. У клубу „Трибина младих“ новосадског Културног центра, о неуропсихолошким основама спавања, али и како да се успостави здрав ритам спавања, говорио је психотерапеут, Александар Шибул.

О спавању и квалитету спавања се врло мало говори, истакао је др Шибул, а од квалитета спавања зависи и наше дневно фукционисање. Према  истраживањима  која су  се бавила утицајем дужине спавања на способност  решавања проблемских задатака је утврђено да једносатно скраћивање сна смањује за 25% ефикасност у решавању задатака у односу на контролну групу која је спавала осам сати.

Последице поремећаја спавања су кардиоваскуларне болести (повећан ризик од срчаног удара, повишен притисак), дијабетес, убрзано старење, гојазност, поремећај памћења, концентрације, низак ниво ефикасности на раду, саобраћајне несреће, повређивање на послу, развој депресије и сл.

Спавање је неопходно како би се организам опоравио. Неквалитетно спавање узрокује сталну напетост организма, складиштење дневих информација из краткотрајне у дуготрајну меморију је поремећено.

Просечно време за квалитетно спавање одрасле особе је око осам сати. На Трибини су се могли чути и веома занимљиви детаљи као што је чињеница да процес спавања није линеаран већ има неколико фаза. Од дубоког спавања па све до фазе када сањамо, а то је око два сата у току ночи, тзв. РЕМ фаза када нам се очни булбуси померају.  Ако смо током дана поспани, ако не можемо самостално да се пробудимо или често устајемо ноћу морамо признати себи да имамо проблем са спавањем и обратити се психотерапеуту. Некада једноставна промена лоших навика нам може променити живот.

На крају, публика је могла чути и корисне савете за здрав сан: за добар сан треба имати добар ритам, одлазити у кревет у исто време, не пити алкохол неколико сати пре спавања, вежбати пет  до шест сати пре спавања, не ићи у кревет гладан или преједен, избацити телевизор из спаваће собе. Смањити активност пре спавања.

 

 

Остави коментар

comment
Ваша имејл адреса неће бити јасно објављена. Поља која су обавезна обележена су са *
account_circle
email
language